Den 22 maj är det dags för årets näringslivsgala i Luleå, det som sedan 2016 heter Luleå Business Awards. Det mesta kommer vara sig likt när galan väl genomförs, säger näringslivschef Josefine Wihlzon.
– Det kommer att vara samma upplägg som tidigare med underhållning och ett hyllande av vårt fantastiska lokala näringsliv, säger hon.
Mer information om galan släpps i april.
Under ytan pågår dock förändringar för näringslivsgalan.
I och med att Luleå kommun avvecklade Luleå Business Region ligger galan direkt på kommunstyrelseförvaltningen. Budgeten är klubbad till 2,2 miljoner kronor där cirka 1,22 miljoner ska komma från biljettintäkter och 885 000 kronor i sponsring från näringslivet.
Den som kan sin huvudräkning noterar att budgeten redan där går minus 73 000 kronor och faktum är att kommunen räknar med att galan går minus 373 000 kronor.
Detta eftersom kommunen måste köpa in tjänster från en kommunikationsbyrå.
– Galan brukar gå plus minus noll. Men i år nyttjar vi inte våra egna kommunikationsresurser utan måste köpa in dem externt, säger Wihlzon.
Det handlar om allt det kreativa runt galan som trycksaker och uppdatering av hemsidor. Skälet till att kommunens egen kommunikationsenhet inte räcker till är att de fått nya uppgifter i och med att Luleå business region upphörde.
– Våra interna resurser har fullt fokus på övrig kommunikation ut mot näringslivet och omfattar flera nya områden där näringslivet är målgrupp.
2025 kan också bli sista året som kommunen driver galan i egen regi. Det pågår en dialog för att undersöka hur galan skulle kunna se ut i framtiden och på bordet ligger en idé om att näringslivet ska driva galan vidare.
– Vi vill fortsätta hylla näringslivet, de är superduperviktiga för Luleå och för vår vision, men att vara att vara arrangör för en näringslivsgala är något som näringslivet gör bäst själv, säger Josefine Wihlzon.
Frågan har lyfts på näringslivsrådet och vad det landar i får framtiden utvisa.
– Vi vill gärna vara med och skapa förutsättningar för en gala, men det kanske sker genom att vi står bakom ett pris eller något annat upplägg.