Kommuner får krav på konsumentvägledning

Arjeplog, Arvidsjaur, Älsvbyn och Pajala ligger under "skamgränsen" vad det gäller konsumentvägledning. Nu har det kommit nya krav och kommunerna måste förbättra sig.

LULEÅ2010-03-22 12:43
Det är Sveriges konsumenter och Konsumentvägledarnas förening som tillsammans har tagit fram nya kriterier för konsumentvägledning. De anser att dagens marknad är så pass komplex att det krävs en ökad tillgång på oberoende vägledning. Många kommuner har i dag väldigt bristfällig eller saknar helt vägledning. I Norrbotten är vägledningen bristfällig i Arjeplog, Arvidsjaur och Älvsbyn medan den saknas helt i Pajala.
I de nya kriterierna står bland annat att det ska finnas direktrådgivning tillgänglig minst fyra dagar i veckan, att e-postfrågor ska besvaras inom 24 timmar på vardagar och att de ska föra ärendestatistik fortlöpande. Dessutom ska personalen vara utbildad och ha möjlighet att vidareutbilda sig.
Sveriges konsumenter och Konsumentvägledarnas förening ser det här som "ett första steg i ett fortlöpande arbete med kvalitetsökning".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om