”Konceptet är extra uppskattat hos norrlänningar”

46 anställda, 3300 kvadratmeter – och målet är 100 miljoner i årsomsättning. Det har kommit en stor utmanare till stan.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2014-11-18 19:59

Norska sportkedjan XXL öppnar i dag.

Men redan på måndagen fick NSD en tjuvtitt i varuhuset, som är beläget i Julas gamla lokaler mitt emot Coop forum på Storheden.

– Det är ett mycket bra affärsläge. Varuhuset är normalstort och det är precis sådana här lägen vi letar efter, säger Lars Bengtsson, vd för XXL i Sverige.

– Det lär förstås bli kaos på morgonen när vi öppnar men annars är det perfekt. Bra med parkeringar, ny rondell och lätt att ta sig hit, säger Anna Kyrö, varuhuschef, som närmast kommer från ett jobb som butikschef på Kappahl i Boden.

XXL:s affärsidé är låga priser, alla sporter under samma tak och i stort sett bara välkända varumärken. Varuhuset på 3300 kvadratmeter är uppbyggt runt fem stora avdelningar.

– Målet är en årsomsättning på 100 miljoner. Men det lär vi inte nå första åren, säger Lars Bengtsson.

Det nordligaste varuhuset förutom Luleå är Sundsvall.

– De erfarenheter vi har därifrån är att vårt koncept är extra uppskattat hos norrlänningarna. Vildmark, jakt och cykel är tre avdelningar som går extra bra. Vi har också möjlighet att anpassa varuhusen lite efter orten också, och därför är exempelvis vår vildmarksavdelning extra stor, säger Lars Bengtsson.

När NSD tittar runt sitter personalen, totalt 46 anställda varav 15 heltider, på säkerhetsutbildning.

– Vi har haft löpande utbildningar. Produktutbildningar och säljutbildningar. Vi startade allting med en teambuildingvecka mitt ute i skogen i Norge, säger Anna Kyrö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om