Konsumentvägledarnas råd: Ingå inga spontana avtal

Är du missnöjd med något du handlat på nätet?
Eller har snickarna inte gjort det ni avtalat?
Nästa vecka kan NSD:s läsare ställa frågor till konsumentvägledarna Linda Häggström och Johan Sundberg.

Foto: Lenitha Andersson-Junkka

LULEÅ2013-10-11 14:59

Konsumentfrågorna är ständigt aktuella och vi har alla någon gång gjort en dålig affär.

Nästa vecka kan du få svar på dina frågor i NSD:s konsumentblogg.

De som svara på frågorna är Luleå kommuns konsumentrådgivare, Johan Sundberg och Linda Häggström.

I Norrbottens finns Konsumentvägledning i alla kommuner men inte alltid på heltid.

Linda Häggström berättar att ingen dag är den andra lik hos Konsumentvägarna i Luleå. Det som styr är de ärenden som kommer. Den största delen av arbetet handlar om att ge stöd och råd till konsumenter som tar kontakt.

– Det är ju efterfrågan som styr. När det händer något särskilt, till exempel om ett flygbolag går i konkurs, så är det sådana frågor vi får. Men ofta vet vi aldrig vad en dag kommer att innehålla, säger Häggström.

De vanligaste ämnet är frågor kring, tv, telefoni och internet.

– Mycket handlar om telefonförsäljning. Folk som tycker att de har sagt nej, men ändå blivit tecknat på ett avtal.

Enligt Linda Häggström är unga personer tuffare.

– De lägger bara på, men för äldre känns det oartigt. Man pratar med försäljarna och så hamnar i något man inte vill. Mitt råd är att inte prata med telefonförsäljare om man inte är intresserad av det de säljer.

På andra och tredjeplats som vanliga ämnen för konsumentvägledarna kommer hantverkstjänster och begagnade fordon.

Hägglund säger att det är viktigt att man hör av sig till konsumentvägledarna i tid med sina problem.

– De som gör det har större chans att få hjälp. För distansförsäljning finns 14 dagars tid för att ångra sig. Efter det kan det vara svårt att hjälpa till.

Vilka generella konsumentråd har du?

– Ingå aldrig något avtal utan att förbereda dig.


Vad förväntar du dig av Konsumentbloggen?

– Jag väntar mig att många ställer intressanta frågor till oss, säger Linda Häggström.

Linda och Johan börjar blogga på NSD.se på måndag. Redan nu kan du ställa din fråga och få svar i bloggen.

Linda Häggström: linda.haggstrom@lulea.se

Johan Sundberg: johan.sundberg@lulea.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om