Kontroverser kring spelkritisk kampanj

Brittiska hälsovårdsmyndigheten menar att spelande leder till tidig död. En stor hälsokampanj som för tillfället pågår i Storbritannien visar upp en till synes deprimerad pojke hållandes i en Playstation-kontroll. Sloganen lyder "Riskera en för tidig död. Gör ingenting".

Luleå2009-03-14 06:00
Kampanjen, som backas upp av flera hälsoorganisationer i Storbritannien, har fått motstå mycket kritik, däribland från Sega och Atari, då man menar att dator- och tevespelande barn inte alls behöver betyda att man i övrigt inte lever ett fysiskt aktivt liv. Det finns heller inga undersökningar som pekar på att barn som spelar dator- och tevespel äter fetare mat än andra.
De senaste dagarna har det även ryktats om att Sony har planer på att stämma reklambyrån bakom kampanjen för att ha använt Playstation-kontrollen utan tillåtelse, något som kan leda till kostsamma böter.
Kampanjen, som ingår i Government’s Change4Life Campaign, har tagits fram av reklambyrån The Agency och är beställd av organisationer som jobbar mot cancer, diabetes och hjärtsjukdomar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om