Köpfest för bokslukare

I dag, den 27 februari, inleder bokhandeln årets bokrea. Även i år satsar man på nya titlar och ett stort utbud av barn- och ungdomsböcker.

STOCKHOLM 20170222
Årets bokrea. Här Akademibokhandeln i centrala Stockholm.
Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050

STOCKHOLM 20170222 Årets bokrea. Här Akademibokhandeln i centrala Stockholm. Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050

Foto: Pontus Lundahl/TT

Luleå2018-02-27 06:55

Ny statistik från Förläggareföreningen visar att försäljningen under bokrean 2017 minskade med 1,9 procent, eller sex miljoner kronor. Men Harold Op het Veld, sortiments- och logistikchef på Akademibokhandeln, beskriver rean som fortsatt mycket viktig för bokhandeln – framför allt ute i butik.

– Bokrean är större ute i butik. Kunderna vill botanisera, göra fler köp och inspireras och vi ser att den är viktigare för den fysiska bokhandeln än för nätet.

Bland årets förväntade storsäljare i handeln finns Augustpristagaren Johannes Anyurus roman ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”, flera titlar av Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro och Thomas Erikssons succéböcker ”Omgiven av idioter” och ”Omgiven av psykopater”. Den sistnämnda saluför nätjätten Adlibris exklusivt – ett grepp som har blivit allt viktigare för aktörerna på marknaden.

– Sådana böcker drar volym och intresse. Alla vill ha dem så det är en tuff förhandling med förlagen. Men det hör liksom till – alla behöver dragare, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Trots att nätbokhandeln ökade sin försäljning på förra årets bokrea med drygt åtta procent är rean inte riktigt lika avgörande för företag som Adlibris och Bokus.

– Januari som försäljningsmånad är större för oss än bokreaperioden, konstaterar Sakari Luovio och berättar att det är då som det mesta av kurslitteraturen till studenter säljs.

– Vi står inte och faller med bokrean. Den är viktig, men är egentligen en kampanj bland andra stora kampanjer.

Där nätbokhandeln satsar på många titlar – Adlibris rear ut över 4 000 titlar och Bokus omkring 5 000 – har den fysiska bokhandeln generellt färre titlar, men större volymer. Akademibokhandeln säljer 850 olika titlar, men antalet böcker som reas ut är över en miljon exemplar.

Under förra årets bokrea var det dagligvaruhandelns försäljning som minskade mest, med hela 14 procent. Charlotta Svarfvar, sortiments- och inköpschef på ICA Sverige (som inte har tappat lika mycket som resten av dagligvaruhandeln), menar att en viktig anledning är det digitala skiftet. Kunderna köper mer e-böcker och abonnerar på olika strömningstjänster i stället för att läsa fysiska böcker. ICA:s nya strategi är att sälja mer böcker på e-handelskanalen ICA Hemma – och man jobbar också hårt för att identifiera vilka fysiska böcker som fortfarande är attraktiva.

– Barn- och ungdomsböcker är inte lika påverkade, här är det fortfarande viktigt med läsförståelse och läsning för barn, säger Charlotta Svarfvar.

ICA är inte ensamma om att satsa på barn och ungdomar under rean. I Akademibokhandelns sortiment är 230 av de 850 reatitlarna barn- och ungdomsböcker. (TT)

Reaböcker i urval

Skönlitteratur:

Johannes Anyuru: ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”

Kazuo Ishiguro: ”Återstoden av dagen”

Ola Larsmo: ”Swede Hollow”

Evin Ahmad: ”En dag ska jag bygga ett slott”

Edward St Aubyn: ”Romanerna om Patrick Melrose”

Sally Rooney: ”Samtal med vänner”

Elena Ferrante: ”MIn fantastiska väninna”-sviten

Han Kang: ”Levande och döda”

Linn Ullmann: ”De oroliga”

Emma Cline: ”Flickorna”

Lucia Berlin: ”Handbok för städerskor”

Barnböcker:

”Modemysteriet” och ”Fängelsemysteriet” av Martin Widmark

”Mera fart Mamma Mu” av Jujja Wieslander

”ABC” av Lennart Hellsing

”Skrot-Nisse” av Jan Lööf

”Elsa Beskows sagoskatt” av Elsa Beskow

”Narniaböckerna” av CS Lewis

Fakta:

”Svenskarna och deras färder de senaste 11 000 åren” av Karin Bojs och Peter Sjölund

”SPQR: historien om det antika Rom” av Mary Beard

”1947” av Elisabeth Åsbrink

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om