Köpfesten är över

Köpfesten är över och nu väntar tuffare tider för handlarna.- Handlarna är nog mer oroliga än vad de vill erkänna. Nu går alla in för att att övervintra den här svackan, säger Erik Sandemo, Svensk handel.

Erik Sandemo, Svensk handel, har till och med hört en korvhandlare på gatan som säljer färre varmkorvar på grund av krisen.

Erik Sandemo, Svensk handel, har till och med hört en korvhandlare på gatan som säljer färre varmkorvar på grund av krisen.

Foto:

LULEÅ2008-11-05 06:00
I organisationen Svenska handels handelsbarometer pekar kurvan brant nedåt. Det är handlarnas uppskattning av framtiden. Men tappet för handeln var synligt redan för ett år sedan. Under hösten i år minskade detaljhandeln i volym för första gången på tio år. Bland annat dippade bilhandeln 24 procent i oktober.
- Vi märkte redan förra hösten att köpfesten var i avklingande, säger Erik Sandemo vid medlemsorganisationen Svensk handel i Umeå.
Thomas Larsson, handlare sedan 1979 och ägare till Jeansterminalen i Luleå, säger sig inte ha märkt av lågkonjunturen
- Vi hade en ökning med 7 procent i oktober jämfört med förra året.
Larssons 29 år i branschen gör att han tar det med ro.
- Vi har inte märkt av någon avmattning. Vid lågkonjunkturer får man se över omkostnaderna och anpassa inköpen och efter nedgång kommer uppgång. Jag har ju varit med om några.
Han säger att handeln längs Norrlandskusten klarat sig bättre än handeln söderut.
- Det är klart om det skulle bli massarbetslöshet, då blir det ju en annan femma.
Butiker försvinner
Enligt Erik Sandemo kommer det att försvinna butiker till följd av krisen.
- Det finns affärer som inte klarar sig, men de skulle förmodligen ändå försvinna. En skicklig handlare kan parera sådant här. Kanske kan de få ner inköpspriserna och ändra prissättningen. Men det vanligaste är att man skär i kostnaderna, säger han.
Förutom att människor tenderar att hålla hårdare i plånboken för att man uppfattar att hårdare tider stundar, ökar konkurrensen med handeln via internet.
- E-handeln tar cirka fyra procent av handeln, men den ökar 20 -30 procent årligen och har en enorm potential.
Julhandeln är den viktigate tiden för många butiker. Någon officiell prognos för julhandlen har Sandemo inte sett. Men de senaste årens positiva prognoser har inte infriats.
Finns det då något positivt för kunderna i den ekonomiska krisen.
- Jag tror inte att priserna kommer att sänkas. Marginalerna är redan pressade. Men det blir kanske mindre trångt i butikerna och bättre service, säger Sandemo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om