Chaufförerna Anders Zeidlitz och Kent Söderström är engagerad i upproret "Här stannar Sverige" och de som arrangerat lördagens manifestation. De vill manifestera problemet med utländska förare som kör i Sverige utan att följa svensk lagstiftning. Den illegala verksamheten består bland annat i att förare inte lyder regeln om kör- och vilotid som svenska förare gör.
Så finns cabotageregeln och den gäller inom hela EU. Den innebär att en förare som kommer med frakt till ett annat land endast får stanna i sju dagar och göra tre inrikestransporter i det landet. Regeln har införts av miljöskär, att åkerier inte ska behöva köra med tomma bilar.
Men den följs inte enligt "Här stanna Sverige" .
Böter biter inte på de få som haffas, anser Leif Pettersson, (S), riksdagsman och ledamot i trafikutskottet.
– Böter kan överklagas och det fungerar itne. Nu har vi istället infört sanktionsavgifter och en regel så att de måste betalas på en gång. Polisen kan låsa fast bilen i 24 timmar för att få säkerhet om betalning. Vi jobbar nu med att den tiden ska förlängas, säger Leif Pettersson.
Det som "Här stanna Sverige" jobbar för är ett beställaransvar. Då skulle de stora beställarna av frakt, som exempelvis Ikea och Volvo, vara ansvariga för att transporterna sker med juste villkor.
Pettersson säger att regeringen nu arbetar med att se hur sådana regler skulle kunna se ut.
Både fackförbundet Transport och Sveriges åkeriföretagare stöder manifestationen
Anders Zeidlitz säger att upprorets krav har brett stöd bland allmänheten.
– Händer inget, då är vi borta. Konkurrensen är oseriös och sänker priserna. det är bara att klappa ingen, säger han.