Kraven skärps på ersättningstrafik

När Norrtågs avtal med operatören Botniatåg ska omförhandlas ska kraven skärpas.
– Det viktigt att kunden inte ska stå kvar i snödrivan, som det nu känns, säger Kenneth Johansson, chef för kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten.

Annlouise Idorsdotter, Länstrafiken, fick ta emot strandade tågresenärer på söndagen. "De var förtvivlade, men lugnades när de fick veta att de kunde åka buss, sade hon."

Annlouise Idorsdotter, Länstrafiken, fick ta emot strandade tågresenärer på söndagen. "De var förtvivlade, men lugnades när de fick veta att de kunde åka buss, sade hon."

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-01-20 18:06

Kritiken mot Norrtåg var hård under helgen när bolaget ställde in all trafik utan att sätta in ersättningsbussar. Även SJ ställde inte och inte heller de satte in ersättningsbussar.

Länstrafikens bussar till och från Kiruna körde som vanligt.

Så var det även på måndagen, men tågen gick inte och tågoperatörerna satte inte in ersättningsbussar.

På måndagseftermiddagen var det fullt av väntande på busstationen Loet. En bussvärd gick runt och hjälpte kunderna med biljetter.

Annlouise Idorsdotter, Länstrafiken, arbetade i söndags.

– Jag var den första av kött och blod de strandade tågresenärerna mötte i söndags när de letat sig hit. De var först arga, men lugnade sig när de fick information om att de skulle kunna åka buss till Kiruna, säger hon.

På söndagen körde Länstrafiken med en extrabuss, likaså på måndagens eftermiddagstur.

Att tågoperatörerna inte vågar sätta sina resenärer på bussar tycker många är märkligt. Om inte förr så i alla fall på måndag när temperaturen inte på något sätt var extrema.

Enligt Kenneth Johansson är det operatören, Botniatåg, som fattar beslut till exempel om när de ställer in tågturer och om de anlitar ersättningsbussar. Norrtåg har upphandlat driften av tågen av Botniatåg.

– Botniatåg har tidigare haft problem med tekniken. Det vi har sett i helgen har inte med tekniken att göra. Jag förstår att man är rädd att ge sig ut i tåg i väglöst land i sån kyla. Att ta hand om och se till att kunden tar sig dit den ska med ersättningsbussar hade inte varit några problem i helgen. Går Länstrafikens bussar så borde det vara enkelt, säger Johansson.

Det avtal som reglerar vad Botniatåg ska göra och inte göra ska omförhandlas 2016.

– I det nya avtalet kommer högre krav att ställas på att ersättningstrafik ska sättas in. Det är vettigt att operatören har ansvar för att ta hand om resenärerna och att de kan ta sig till det ställe de är på väg.

Att ansvaret för tågtrafiken har delats upp i många bolag gör att det blir svårt att ställa någon till ansvar, säger Johansson.

– Det är olika bolag för drift, bana och station, ansvaret har spridits ut och då är det inte lätt att hålla reda på infrastrukturen. Man borde fundera och analysera vad det här har inneburit. Det är kanske dags för en tillbakagång i många delar.

Vad kommer att hända nästa köldknäpp?

– Dessvärre kan jag inte lova att det kommer att se bättre ut, säger Johansson.

Under helgen har Botniatåg valt att inte hänvisa resenärer till Länstrafikens bussar på grund av att man själv tagit beslutet att det var kallt för buss.

– På måndagen erbjöd vi inte ersättningsbussar för att det fortfarande var 35 minusgrader på vissa ställen, säger Annelie Lindblad, kommunikatör Botniatåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om