Kulturveckor avslutades med drakfest
Drakarna flög högt över Furuparkskolan i gÄr. Det var avslutning pÄ skolans kulturveckor. - Jag har hÀmtat ritningen frÄn internet. Pinnarna Àr sÄna hÀr trÀdgÄrdspinnar Och sÄ Àr det sÄn dÀr plast man lÀgger under golv, sÀger Karl Eriksson, 12 Är.
Vinden tog i och draken steg till vÀders. Alva Silverplats i klass 1a hade gjort sin drake efter en modell som Teknikens hus föreslagit.
Foto: PÀr BÀckström
Under tre veckor har eleverna och lÀrarna vid Furuparkskolan i LuleÄ haft kulturtema.
- Vi har det varje Är. I Är har temat varit kultur, teknik och miljö. Vi försöker vara utÄtriktade, dels har vi varit pÄ studiebesök pÄ bland annat Teknikens hus och museet, dels har vi bjudit in olika personer till skolan, sÀger Kerstin Wikström som Àr lÀrare och har ingÄtt i samordningsgruppen.
Svag vind
Som exempel har konstnÀren Kerstin Westin varit inbjuden och arbetat med sexorna i bild. En polareskimÄ frÄn Grönland har varit dÀr och spelat trummor samt förelÀst för eleverna.
- Kultur Àr viktigt i samhÀllet. HÀr Àr alla med. FrÄn sexÄrs till sexan, sÀger lÀraren Kerstin Wikström.
Det hela avslutades med drakflygning och test av vindsnurror. Vinden var svag, solen sken och pÄ skolgÄrden var det barn överallt. Alla 346 barn pÄ skolan, lÀrare och annan personal deltog.
Edvin Berhan, 10 Är, frÄn klass 4a, springer fram och tillbaka pÄ fotbollsplanen för att hÄlla draken uppe i luften i den svaga vinden.
- Jag tog med en pÄse hemifrÄn. Och sÄ visade lÀraren hur man skulle göra. Alla har gjort drakar, men alla fungerar inte lika bra, sÀger han.
Hemgjord glass
Innan han springer vidare hinner han berÀtta att de om en stund ska Àta glass och pÄ kvÀllen ska skolan ha prylmarknad.
- DÄ ska vi sÀlja hemgjord glass, sÀger han.
Alva Silverplats Àr 7 Är och gÄr i klass 1a. Hon tycker att kulturveckorna har varit roliga.
- Vi har varit pÄ Teknikens hus och sett pÄ teater och sÄ lekte vi. I kvÀll kommer förÀldrarna nÀr vi har loppis, sÀger hon.
Alexander Ededal i klass 4a, berÀttar att han bytte mittenpinne i draken till en lÀngre.
- DÄ flög den bÀttre. Den har varit uppe i luften rÀtt lÀnge, sÀger han.
Egna konstruktioner
De Àldre eleverna som gÄr i Ärskurs sex har fÄtt göra egna konstruktioner nÀr de byggt drakarna. För att hjÀlpa de yngre pÄ vÀgen har lÀrarna presenterat en modell som de hÀmtat frÄn Teknikens hus. De drakarna Àr byggda av blompinnar och uppklippta plastkassar. Plastkassarna har barnen tagit hemifrÄn, de har valt mönster och fÀrger som de gillat.
Karl Erikssons speciella drake med tvÄ parallella pinnar och snören fÀsta i vingarna hade dessutom med tvÄ lÄnga svansar. Den flög lÀnge och högt.
- Den ser ut som en manet, sa nÄgon.
Och det gjorde den verkligen.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!