Kulturveckor avslutades med drakfest

Drakarna flög högt över Furuparkskolan i gĂ„r. Det var avslutning pĂ„ skolans kulturveckor. - Jag har hĂ€mtat ritningen frĂ„n internet. Pinnarna Ă€r sĂ„na hĂ€r trĂ€dgĂ„rdspinnar Och sĂ„ Ă€r det sĂ„n dĂ€r plast man lĂ€gger under golv, sĂ€ger Karl Eriksson, 12 Ă„r.

Vinden tog i och draken steg till vÀders. Alva Silverplats i klass 1a hade gjort sin drake efter en modell som Teknikens hus föreslagit.

Vinden tog i och draken steg till vÀders. Alva Silverplats i klass 1a hade gjort sin drake efter en modell som Teknikens hus föreslagit.

Foto: PÀr BÀckström

LuleÄ2010-06-01 06:00

Under tre veckor har eleverna och lÀrarna vid Furuparkskolan i LuleÄ haft kulturtema.
- Vi har det varje Ă„r. I Ă„r har temat varit kultur, teknik och miljö. Vi försöker vara utĂ„triktade, dels har vi varit pĂ„ studiebesök pĂ„ bland annat Teknikens hus och museet, dels har vi bjudit in olika personer till skolan, sĂ€ger Kerstin Wikström som Ă€r lĂ€rare och har ingĂ„tt i samordningsgruppen.
Svag vind
Som exempel har konstnÀren Kerstin Westin varit inbjuden och arbetat med sexorna i bild. En polareskimÄ frÄn Grönland har varit dÀr och spelat trummor samt förelÀst för eleverna.
- Kultur Ă€r viktigt i samhĂ€llet. HĂ€r Ă€r alla med. FrĂ„n sexĂ„rs till sexan, sĂ€ger lĂ€raren Kerstin Wikström.
Det hela avslutades med drakflygning och test av vindsnurror. Vinden var svag, solen sken och pÄ skolgÄrden var det barn överallt. Alla 346 barn pÄ skolan, lÀrare och annan personal deltog.
Edvin Berhan, 10 Är, frÄn klass 4a, springer fram och tillbaka pÄ fotbollsplanen för att hÄlla draken uppe i luften i den svaga vinden.
- Jag tog med en pĂ„se hemifrĂ„n. Och sĂ„ visade lĂ€raren hur man skulle göra. Alla har gjort drakar, men alla fungerar inte lika bra, sĂ€ger han.
Hemgjord glass
Innan han springer vidare hinner han berÀtta att de om en stund ska Àta glass och pÄ kvÀllen ska skolan ha prylmarknad.
- DĂ„ ska vi sĂ€lja hemgjord glass, sĂ€ger han.
Alva Silverplats Àr 7 Är och gÄr i klass 1a. Hon tycker att kulturveckorna har varit roliga.
- Vi har varit pĂ„ Teknikens hus och sett pĂ„ teater och sĂ„ lekte vi. I kvĂ€ll kommer förĂ€ldrarna nĂ€r vi har loppis, sĂ€ger hon.
Alexander Ededal i klass 4a, berÀttar att han bytte mittenpinne i draken till en lÀngre.
- DĂ„ flög den bĂ€ttre. Den har varit uppe i luften rĂ€tt lĂ€nge, sĂ€ger han.
Egna konstruktioner
De Àldre eleverna som gÄr i Ärskurs sex har fÄtt göra egna konstruktioner nÀr de byggt drakarna. För att hjÀlpa de yngre pÄ vÀgen har lÀrarna presenterat en modell som de hÀmtat frÄn Teknikens hus. De drakarna Àr byggda av blompinnar och uppklippta plastkassar. Plastkassarna har barnen tagit hemifrÄn, de har valt mönster och fÀrger som de gillat.
Karl Erikssons speciella drake med tvÄ parallella pinnar och snören fÀsta i vingarna hade dessutom med tvÄ lÄnga svansar. Den flög lÀnge och högt.
- Den ser ut som en manet, sa nĂ„gon.
Och det gjorde den verkligen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om