Musikgymnasiet i Boden var under lång tid det enda norr om Skellefteå och lockade sökande från hela länet. Markus Fagervall och Carina Henriksson är några som börjat sin bana där. Göran Gafvelin arbetade som lärare på gymnasieskolan i nästan 40 år och på Musikgymnasiet närmare 30 år och har undervisat de flesta av eleverna där. Många av dem har han kontakt med än i dag.
– Jag var bildlärare i botten men hade musikeleverna i kulturhistoriska och estetiska ämnen. Ämnet estetisk orientering gick ut på att få musik, teater, text eller bild att samverka med andra uttrycksformer, hur till exempel text och bild kunde jobba ihop. Vi började i liten skala, men det slutade ofta med en större scengrej där man fick in alla delarna.
Göran Gafvelin är pensionär sedan fem år men har fortsatt att hjälpa sina elever att anordna konserter och föreställningar. Dessutom är han inblandad i många andra kulturevenemang och verkar ständigt ha nya idéer på lut:
– Om jag tycker något verkar vettigt har jag svårt att hålla mig borta. Ibland har jag bara idéer, och sedan är det upp till andra att ta fasta på dem. Men ofta blir jag involverad även om jag inte tänkt det från början. Sen är jag fast. Det kan handla om konst, teater, musik, litteratur eller film, det spelar ingen roll.
Redan på 1970-talet gjorde han, tillsammans med en kollega, en lokal variant av Sten Bromans populära tv-program ”Musikfrågan”, där lag från arbetsplatser i Boden fick tävla mot varandra.
– I en stor lokal på Folkets hus satt publiken och det ena laget. Vi hade inga ljudisolerade burar så det andra laget fick sitta i ett angränsande rum där jag satt med en videokamera som var kopplad till en tv-skärm som publiken kunde se. Det var väldigt populärt, säger han och ler åt minnet.
För ett par år sedan hjälpte han några unga musiker att arrangera en sommarkonsert med klassisk musik i Boden. De skulle repetera i Björksalen och Göran Gafvelin gick dit i förväg för att ställa i ordning.
– Då var salen upptagen av Spionoperan så vi fick flytta fram vår repetition. Men när jag ändå var där frågade någon i ensemblen hur de skulle få tag på eller göra några saker, så jag fixade det. Det slutade med att jag jobbade nästan heltid med Spionoperan i två veckor, parallellt med den klassiska konserten.
– Spionoperans producent Rolf Degerlund är ju också en av mina gamla elever. Han och några andra gjorde en film med små sketcher på super-8 under skoltiden. Den rotade jag fram och överraskade honom med en kopia på video när han fyllde 50. Han hade inte sett dem sedan de spelades in.
En stor drivkraft för Göran Gafvelin är att föra kulturen närmare folket och göra den tillgänglig för alla. Ett exempel var konserten ”Viva Italia” i Enter galleria för några år sedan.
– Jag hade hört att akustiken i gallerian var fin och fick en idé. Det slutade med att vi körde en italiensk kväll där två operasångerskor, min gamla elev Carina Henriksson och en kollega på Musikgymnasiet, Carina Stenberg, sjöng örhängen från italienska operor. En stor italiensk flagga var dekor och publiken kunde äta italiensk buffé eller fika, eller bara lyssna.
– Opera har ju status som finkultur. Jag ville få ut den bland vanligt folk, på vanliga ställen där folk håller till. Tyvärr kom det inte så mycket publik, men det var en rolig grej. Och antagligen var det första och enda gången som det sjungits opera i ett köpcenter.
När författaren Andrea Lundgren som är uppvuxen i Vittjärv kom ut med sin andra bok, ”Glupahungern”, överraskade han henne med att anordna författarbesök på Bodens och Luleås bibliotek och boksignering i Boden, Luleå och Vittjärv.
– Hon var här uppe i 5–6 dagar och hade fullt upp hela tiden. Roligast var det i Vittjärv där det kom mycket folk och var särskilt uppskattat. Boken bygger ju på historier från Vittjärv.
Även hon gick på Musikgymnasiet och hade Göran Gafvelin som lärare.
– Tillsammans med två andra gjorde hon en musikal som specialarbete, där hon skrev texten. Den hette ”I gatlyktans sken” och jag var deras handledare. Skärmarna till den musikalen snickrade jag ihop under ett sportlov. De används ofta fortfarande på scenen i Björksalen.
Inför sommarens bokmässa ”Eyvind 2016” har Göran Gafvelin många idéer som han just nu för samtal om med arrangörerna.
– Jag och Börje Ulander, som är ordförande i Eyvind Johnson-sällskapet, kom på idén att 50-årsjubilerande filmen ”Här är ditt liv” borde visas någonstans i Boden i år, då med Jan Troell och Eddie Axberg på plats. Den berör ju Boden i högsta grad, många bodensare har småroller eller är statister i filmen. Kulturchefen Detlef Barkanowitz föreslog att den skulle visas i anslutning till mässan. Jag har också idéer om hur man kan bygga ut det hela med kopplingen litteratur och film, det ska bli spännande att se vad det blir.
Idéerna verkar vara i ständigt flöde och håller honom sysselsatt åtminstone det närmaste halvåret. Hela våren och sommaren är fullbokade:
– Närmast är det Chorismas konsert i Björksalen den 24 april där jag gjort affischer och ska sköta ljuset. Eventuellt ska jag göra ett bildspel också. Sen är det filmgrejen och förmodligen en klassisk konsert med unga musiker. Jag har två andra projekt på gång, vi får se vad det blir av de planerna. Det är vad jag vet just nu, säger Göran Gafvelin med ett nöjt leende.