– Jag blir förvånad. Trots stora underskott anser man sig ha råd att ta på sig nya åtaganden, säger han.
Landstinget vill stötta den flygtrafik som bolaget AG travel AB bedriver mellan Stockholm, Arvidsjaur och Gällivare sedan 2014. Syftet: utöka kundunderlaget och ge trafiken möjlighet att bära sig själv. AG travel har finansierats av näringslivet i Arvidsjaur och Gällivare.
Projektet heter Fly Lapland och har en budget på nästan sex miljoner över 2016–2019, varav två miljoner kommer från landstinget. Övriga finansiärer är länsstyrelsen, Längmanska företagarfonden, AG travel samt Arvidsjaurs och Gällivares flygplatser.
Samtidigt finns redan en statligt subventionerad flyglinje som trafikerar sträckan.
– Det är redan konstaterat att det inte finns en grund för att bedriva en förstärkningslinje. Då gör man ett projekt av det och låter olika offentliga aktörer konkurrera med varandra. Om vi lyckas så är det sannolikt på den statliga trafikens bekostnad, säger Sundström.
Landstingsrådet Maria Stenberg (S) anser att kritiken handlar om att oppositionen är ointresserad av regional utveckling.
– Näringslivet på dessa orter har redan tagit ett stort ansvar för att resenärer ska kunna ta sig snabbare till Stockholm. Det är lätt att sitta vid kusten där man har hela Luleå Airport och tycka att det här är onödigt. För oss handlar det om att stödja en marknadsföringsinsats för de norrbottningar som inte bor vid kusten, säger hon till SVT Norrbotten.
Ärendet behandlas av landstingsstyrelsen den 2 juni.