Laponia rederi kan lämna Luleå

Mörka moln tornar upp sig på Luleås skärgårdshimmel. Laponia rederi oroas av den kommande upphandlingen och utesluter inte att man tvingas lämna Luleå.

Symfoni används inom skärgårdstrafiken av Laponia rederi men kan bara göra 16 knop vilket innebär att rederiet befarar att man får svårt att vinna den nya upphandlingen. Bilden är från Pitsund i maj 2015, när fartyget  nyligen inköpts och var på väg upp till Luleå.

Symfoni används inom skärgårdstrafiken av Laponia rederi men kan bara göra 16 knop vilket innebär att rederiet befarar att man får svårt att vinna den nya upphandlingen. Bilden är från Pitsund i maj 2015, när fartyget nyligen inköpts och var på väg upp till Luleå.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2018-12-28 12:49

– Vi ser att vi kommer att missgynnas. Vi vill inte gnälla och en upphandling är en upphandling, må bäste man vinna. Men det här ändrar förutsättningarna totalt. Hade vi vetat det här för fyra år sedan hade vi aldrig investerat i en ny båt, säger Ulrika Kommes, delägare i Laponia rederi.

Synpunkterna framkommer i en skrivelse till Luleå kommun, som Norrbottens Media begärt ut.

Det nuvarande avtalet går ut efter 2019 och Laponia rederi anser sig ha fått signaler från kommunen om att man bland annat vill öka tillgängligheten med en snabbare transportbåt som kan göra uppåt 20 knop och samtidigt minska utbudet ombord. Systerfartygen Laponia och Symfoni, som utgör rederiets flotta, gör 16 knop.

– Kommunen kommer att vikta hastigheten som en tung parameter och då blir det svårt för oss att vinna upphandlingen, säger Ulrika Kommes.

Hon ifrågasätter var önskemålen kommer ifrån.

– Visst har det funnits funderingar kring restiden ut till öarna. Men vi har inte tagit del av varken material eller utvärdering. Ingen har heller bett om våra synpunkter, vilket känns märkligt. Och någon konsekvensanalys för hur det skulle slå mot miljön och besöksnäringen är inte heller gjord. Vi räddade kommunen för fyra år sedan när det var stora problem, och har satsat lika mycket pengar och energi som kommunen på att utveckla skärgårdstrafiken. Bland annat har vi infört skeppshandel, som är en ökad service till stugägare och båtfolk. Och Symfonis överkapacitet vad gäller resenärer har gjort att vi kunnat ta ut besökare till Klubbviken som normalt skulle blivit kvar.

Laponia rederi anser att kommunen borde hålla fast vid de gamla kraven fram till att utvecklingsplanen för skärgården blir klar 2022.

– Då skulle alla hinna komma till tals och vi aktörer skulle få möjlighet att sälja och byta tonnage. Det finns många lösningar. Ett annat alternativ är att bryta ut turerna till Hindersön ur turlistan och skapa en egen linje.

En möjlighet för rederiet är att utrusta Symfoni med ytterligare en motor så att hon gör i 20 knop. Men i nuläget är framtiden oviss.

– Vi vill verkligen vara kvar i Luleå. Men det är möjligt att vi tvingas sälja Symfoni eller hitta en annan marknad för henne och i så fall kan vi tvingas flytta. Det är svårt att vara verksam på olika orter, säger Ulrika Kommes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om