Lärarutbildning på distans - inte för alla

Antalet sökande till lärarutbildningen på distans i Luleå ökar. NSD träffar två studenter som hoppas att ökningen är ett trendbrott, men ingen av dem skulle varit intresserade av distansutbildning.

Lärarstudenter. Majki Björkén och Mimmi Björnfot pluggar till mellanstadielärare vid Luleå tekniska universitet. På fredagen jobbade de bägge som vikarier på Östra skolan i Luleå.

Lärarstudenter. Majki Björkén och Mimmi Björnfot pluggar till mellanstadielärare vid Luleå tekniska universitet. På fredagen jobbade de bägge som vikarier på Östra skolan i Luleå.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2015-06-05 15:18

I år är första året universitetet endast ger utbildningen på distans. Universitetet tror att ökningen kommer av just det och möjligheten för personer ute i länet att studera utan att flytta.

Men att man valt bort möjligheten till campusstudier har kritiserats av Karina Pettersson Hedman, skolchef i Luleå, som anser att det utesluter grupper av studenter.

Läs mer: Så många har sökt från din kommun.

Mimmi Björnfot, 24, ursprungligen från Kiruna, och Majki Björkén, 22, Luleå, går grundlärarutbildningen, årskurs 4 till 6, Luleå tekniska universitet. De föredrar campusutbildning, även om de förstår att distansutbildning för en del som har svårt att flytta kan vara bra.

– Vi har pratat mycket om det i klassen och jag är glad att jag sökte i fjol och kan gå på campus. Utbildningen förutsätter interaktion och sociala kontakter är viktiga i läraryrket, säger Mimmi Björnfot.

Inte heller Majki Björkén skulle ha gått utbildningen på distans. Hon lockades till att bli lärare efter att ha jobbat som läxhjälp vid en skola i Malmö.

– Det var så roligt att kunna vara en del i barnen utveckling. Då bestämde jag mig för att jag ville jobba med unga, säger hon.

Mimmi Björnfot hade inte klart för sig direkt att lärarjobbet var det hon ville göra.

– Men när jag bestämde mig kändes det rätt. Jag insåg att jag ville jobba med barn och att lärarjobbet passar mig, man måste vara kreativ och drivande.

Både Björnfot och Björkén hoppas på att intresseökningen till grundlärarutbildningen är ett trendbrott.

– Det har ju skrivits mycket om lärarutbildningen och om lärarlöner. Och så vet vi att det finns ett stort behov av lärare och att man får jobb efter utbildningen, säger Björnfot.

– Jag hoppas att det är ett trendbrott. Det finns så många som brinner för lärarjobbet och det ger så många möjligheter.

Debatten har också handlat mycket om att höja lärarnas status. Då är lön en viktig del, tycker Majki Björkén.

– Höjda löner ökar intresset till utbildningen, fler sökande ger bättre kvalitet på utbildningen och då ökar också yrkets status.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om