Larm: Ungdomar skriver för dÄlig svenska

En rapport frÄn UR visar att ungdomar i Sverige skriver allt sÀmre svenska. Ett problem som svensklÀrarna vid LuleÄ gymnasieby Àr vÀl medvetna om.

Monica Lodnert och Maria Öhman Ă€r svensklĂ€rare vid LuleĂ„ gymnasieby. De mĂ€rker bĂ„da att ungdomarns  skrivförmĂ„ga har försĂ€mrats vĂ€sentligt genom Ă„ren.

Monica Lodnert och Maria Öhman Ă€r svensklĂ€rare vid LuleĂ„ gymnasieby. De mĂ€rker bĂ„da att ungdomarns skrivförmĂ„ga har försĂ€mrats vĂ€sentligt genom Ă„ren.

Foto: Ulrika VallgÄrda

LuleÄ2020-08-29 05:00

UR:s dokumentĂ€r Skrivglappet har satt ljuset pĂ„ ett problem som gymnasielĂ€rarna, tillika förstelĂ€rarna Maria Öhman och Monica Lodnert vid LuleĂ„ gymnasieby, Ă€r vĂ€l medvetna om.

– Ingenting var nytt för mig. Eleverna har tappat det som var grundlĂ€ggande kunskaper tidigare. MĂ„nga elever Ă€r drivna, men lĂ€gstanivĂ„n har sjunkit, sĂ€ger Monica Lodnert.

Att skilja pĂ„ dem och de, han och honom eller mellan sina och deras – det Ă€r typiskt sĂ„dant som ungdomar idag har problem med, berĂ€ttar de, liksom sĂ€rskrivningar och meningsbyggnad. Men Ă€ven att hĂ„lla isĂ€r nĂ€r det ska vara stor eller liten bokstav och punkt.

De poÀngterar att det inte Àr nÄgot som gÀller specifikt utrikesfödda elever.

– De kommer ju till Sverige och fĂ„r lĂ€ra sig svenska frĂ„n grunden. De kan ibland ha mer koll Ă€n svenska elever, sĂ€ger Maria Öhman.

Monica Lodnert har arbetat som svensklĂ€rare sedan 2001 och Maria Öhman sedan 1984. Utvecklingen under deras Ă„r i yrket har gĂ„tt Ă„t ett allt sĂ€mre sprĂ„k hos eleverna i gymnasieskolan.

– De lĂ€ser mindre och skriver mindre och bryr sig generellt mindre om svenskan. Det Ă€r inte sĂ„ viktigt om det Ă€r rĂ€ttstavat eller inte för att de tror att alla förstĂ„r vad de menar Ă€ndĂ„, sĂ€ger Maria Öhman.

Vad det beror pÄ har de svÄrt att svara pÄ. De tror inte att det handlar om lÀrarnas kompetens eller engagemang.

– Men vi har inte sĂ„ mycket tid med varje elev. Det Ă€r mycket som ska in pĂ„ ett pass och det Ă€r stora klasser. Jag har haft mĂ„nga chefer som har sagt, eller Ă„tminstone har jag kunnat lĂ€sa det mellan raderna, att de tycker att jag inte ska rĂ€tta sĂ„ mycket och inte pĂ„peka sĂ„ mycket, sĂ€ger Maria Öhman.

Monica Lodnert arbetar Àven som religionslÀrare och religionsuppgifterna som eleverna lÀmnar in har hon inte möjlighet att rÀtta allt sprÄkligt i, det skulle vara en omöjlighet att hinna med.

Hon misstÀnker att ett skÀl till försÀmringen Àr de mÄnga pedagogiska teorierna och strömningarna som florerar och att undervisningsmetoderna hela tiden förÀndras.

– Det finns sĂ„ mycket pedagogiska nycker som alla hoppar pĂ„ men som vi inte vet konsekvenserna av. Det kanske Ă€r sĂ„ att vi experimenterar lite vĂ€l mycket med eleverna, sĂ€ger hon.

En annan förklaring kan vara att ungdomarna skriver pÄ datorer och lÀsplattor. Dels för att datorerna har inbyggda rÀttstavningsprogram som gör att eleverna inte behöver ha alla skrivregler i huvudet, dels för att ungdomarna inte trÀnar upp motoriken som krÀvs för att skriva för hand. För Àven om datorer och ordbehandlingsprogram har stora fördelar och skapar helt andra möjligheter, sÄ finns det en poÀng i att trÀna sig att skriva för hand ocksÄ, just eftersom det gÄr lite lÄngsammare och skapar mer tid för eftertanke.

– Ungdomar idag tycker det Ă€r jĂ€ttejobbigt att skriva för hand och det gĂ„r nĂ€stan inte att förstĂ„ vad de skriver, sĂ€ger Maria Öhman. 

Att de skriver chattsprÄk med varandra pÄ mobilerna Àr egentligen inte i sig ett problem. Problemet Àr att de vÀnjer sig vid att allt ska gÄ sÄ fort, menar de. Risken Àr att de gÄr ut i vuxenlivet och anvÀnder ett skriftsprÄk som kan missförstÄs, vilket kan fÄ allvarliga följder. Men ocksÄ att de kÀnner sig vingklippta för att de inte behÀrskar svenskan och kanske inte vÄgar uttrycka sig i skrift.

SÄ vad kan ni som lÀrare göra Ät det?

– Det bĂ€sta vi kan göra Ă€r att peppa dem till att lĂ€sa mer. Det Ă€r en genvĂ€g in i sprĂ„ket, sĂ€ger Monica Lodnert.

UR:s undersökning

TvĂ„ Novus-undersökningar som UR bestĂ€llt visar att bĂ„de arbetsgivare och högskolelĂ€rare anser att unga skriver allt sĂ€mre. 

I UR:s undersökning svarar nĂ€ra hĂ€lften av Sveriges chefer (47%) att de minst en gĂ„ng valt bort personer i en rekrytering pĂ„ grund av att den unga sökande har bristande förmĂ„ga att uttrycka sig i skrift, trots att den sökande i övrigt motsvarat rekryteringskraven. 

Bland lĂ€rarna pĂ„ universitet och högskola bedömer 46 procent de unga studenternas skrivförmĂ„ga som dĂ„lig. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!