Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda om det gÄr att tidigarelÀgga redan beslutade infrastrukturinvesteringar i norra Sverige. Uppdraget ska redovisas senast den 22 november. Infrastrukturminister Tomas Eneroth tog upp Malmbanan, dÀr ytterligare insatser kan bli aktuella enligt ministern.
â Det hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt positivt, det Ă€r nĂ„got vi drivit under lĂ„ng tid, sĂ€ger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat, LKAB.
â Malmbanan har stora kapacitetsproblem redan i dag, det Ă€r jĂ€tteviktigt att arbetet gĂ„r snabbt framĂ„t, att vi blir av med flaskhalsar och ökar kapaciteten och samtidigt gör det pĂ„ ett genomtĂ€nkt sĂ€tt, fortsĂ€tter Niklas Johansson.
Trafikverket har bara tvÄ mÄnader pÄ sig att utreda, det Àr för att ÄtgÀrderna ska vara möjliga att lyfta i den nya nationella infrastrukturplanen som ska lÀggas fram till vÄren.
â Det Ă€r ett mĂ„ngĂ„rigt projekt att fĂ„ till det pĂ„ Malmbanan. Vi har trafik som ska gĂ„ hela tiden. Det krĂ€ver att vi redan nu sĂ€tter igĂ„ng, vilka Ă„tgĂ€rder som ska prioriteras för att möjliggöra det. De nĂ€rmaste fem-tio Ă„ren mĂ„ste mycket göras, sĂ€ger Niklas Johansson.
Utbyggnaden av Malmbanan till dubbelspÄr kan inte vÀnta lÀngre enligt Johansson.
â Förra Ă„ret stĂ€lldes 450 tĂ„gavgĂ„ngar in pĂ„ grund av brister och problem som inte beror pĂ„ vĂ€der och vind. Det Ă€r brister i underhĂ„ll och problem att fĂ„ fram trafiken i tid nĂ€r det inte Ă€r dubbelspĂ„r och tillrĂ€ckligt mĂ„nga mötesplatser pĂ„ Malmbanan, sĂ€ger Niklas Johansson.
Trafikflödena pÄ Malmbanan kommer att förÀndras och LKAB ser behov av dubbelspÄr pÄ hela strÀckan LuleÄ-Narvik.
â Med vĂ„r övergĂ„ng frĂ„n pellets till jĂ€rnsvamp kommer vi att se ett ökat behov av flexibilitet, med ett mycket mer komplicerat logistiksystem Ă€n det som redan i dag har problem, sĂ€ger Niklas Johansson.
â Hela Malmbanan behöver byggas ut med dubbelspĂ„r, Ă€ven om det kommer att ta lĂ„ng tid. Det mĂ„ste bli fler mötesplatser, sĂ„ att jĂ€rnvĂ€gen kan fungera mer som ett dubbelspĂ„r. För oss Ă€r det viktigt med hela strĂ€ckan LuleĂ„-Narvik, sĂ€ger Niklas Johansson.
â Det finns förvĂ€ntningar och förhoppningar om ökad persontrafik. Man mĂ„ste ta ett helhetsgrepp om Malmbanan. Industrin har inga andra alternativ Ă€n att transportera pĂ„ jĂ€rnvĂ€g. Sett ur vĂ„rt perspektiv borde det hĂ€r vara extremt prioriterat för Sverige, sĂ€ger Niklas Johansson.