LLT vill låta bussarna gå på tomgång

LLT vill lösa sina arbetsmiljöproblem genom att låta bussarna gå på tomgång längre än en minut. Men det strider mot hälsoskyddsföreskrifterna.

Söker dispens. LLT söker dispens från föreskriften om max en minuts tomgångskörning. Bussarna måste köras varma för att klara Arbetsmiljöverkets förordnande motiverar bussbolaget.

Söker dispens. LLT söker dispens från föreskriften om max en minuts tomgångskörning. Bussarna måste köras varma för att klara Arbetsmiljöverkets förordnande motiverar bussbolaget.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2017-12-14 06:00

LLT har sökt dispens från Luleås lokala hälsoskyddsföreskrifterna som tillåter max en minuts tomgångskörning. Förbudet mot längre tomgångskörning motiveras med risken för bullerstörningar och problemen med luftföroreningar. Speciellt vintertid överskrids miljökvalitetsnormerna för kväveoxider i Luleå centrum.

– Det är för att klara av temperaturen i bussarna när det är som kallast. Vi har ett föreläggande från Arbetsmiljöverket. Det är ett arbetsmiljöbekymmer vi försöker lösa, säger Torbjörn Niemi, teknikchef vid LLT.

Arbetsmiljöverket kräver att varje buss ska ha en lägsta lufttemperatur på minst plus fem grader vid förarplatsen och minst tio grader vid defrostermunstycket.

LLT har inte preciserat vid vilken temperatur man vill ha dispens för att köra på tomgång.

– Det är svårt att säga, ansökan vi gjort är vid kall väderlek. Sedan blir det en diskussion med kommunen om definitionen, när är det kallt, vi har inte i detalj preciserat om det är minus tio eller minus 20 grader, säger Torbjörn Niemi.

Ska inte LLT som andra efterleva förbudet mot tomgångskörning?

– Jo, men vi har å andra sidan en samhällsfunktion som vi ska lösa. Vi har en arbetsmiljö för vår personal som vi måste ta hänsyn till, vi ska gå oavsett temperatur. Medborgare väljer att ställa sina egna bilar och räknar kallt med att lokaltrafiken ska gå när det är som kallast. Det är en service som vi ska upprätthålla, säger Torbjörn Niemi.

LLT hävdar i sin ansökan att man utrett andra alternativ, bland annat har man kollat på möjligheten att montera tillsatsvärmare i bussarna. Men förutom att de innebär ökad bränsleförbrukning så tar de också kraft från batteriet. Det äventyrar driftsäkerheten hävdar LLT.

Kommunens miljö- och byggnadsnämnd avslår ansökan.

– Vi sa nej. Om det är så att vi skulle ge dem dispens, hur ska vi göra med taxi och de som kör tung trafik och ska lämna av gods i stan och tycker det blir kallt i förarhytten? Helt plötsligt har vi en massa som ska ha dispens. Det går stick i stäv mot det vi strävar efter att ha god luftkvalitet, säger Göran Öhman, (S) ordförande i miljö- och byggnadsnämnden.

Han tillägger att det rör sig om en teknisk fråga som innebär kostnader för LLT att lösa. Tomgångskörning stör boende i närheten, det har miljö- och byggnadsnämnden blivit varse då man haft samrådsmöten ute i bostadsområden.

Luleå kommuns lokala hälsoskyddsföreskrifter

§3 Tomgångskörning.

En förbränningsmotor i stillastående motordrivetfordon får hållas i gång i högst en minut. Detta gäller inte

1. om trafikförhållandena tvingar fordonet att stanna, till exempel i trafikkö eller olycka

2. om motorn hålls i gång för att driva en ändamålsenlig funktion på fordonet vars syfte inte är att framföra fordonet, exempelvis soptömningsanordning eller kylanläggning för varor.

Omedelbart tomgångskörningsförbud gäller fordon som stannats vid broöppning och järnvägsövergång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om