Lugn och ro i studion

Till studion i Kungsfågelns gymnasieskola i Luleå kommer en strid ström av elever. Lugn och ro, någonstans att plugga på håltimmar, eller hjälp med studierna, är det om lockar.

Kungsfåglens gymnasieskola

Kungsfåglens gymnasieskola

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2016-10-24 07:30

Det är helt tyst i den fina lokalen i Kungsfågeln. Några elever sitter själva och pluggar, andra har en lärare vid sin sida. Ett par pojkar kommer in, de skriver in sina namn i listan vid entrén och berättar att de har prov i tyska och måste träna. De går in i ett separat rum så de kan prata utan att störa.

Studions lokal ligger centralt med stora höga fönster ut mot Gültzauudden. Några bord och stolar och ett par skärmar som ger lite avgränsning. Det är allt som är, men studion fyller en viktig funktion i gymnasieskolan, det säger alla jag pratar med.

Karin Fredriksson är gymnasielärare i religion och geografi och är ansvarig för studion. Hon beskriver den som ett komplement till den vanliga undervisningen vid programmen. I genomsnitt kommer cirka 60 elever varje dag till studion, lika många flickor som pojkar och elever från alla program.

Studion är alltså en lokal dit elever kan gå på sovmorgnar, håltimmar eller annan tid då de inte har lektion. Den är öppen varje dag, Karin Fredriksson finns där hela tiden, men där finns också andra lärare som har del av sin tjänst där.

Eleverna kommer till studion av eget initiativ, vissa vill ha hjälp med något, ibland inför prov eller uppgifter, andra vill bara ha en lugn plats att sitta och plugga på.

Lärare kan också rekommendera eller hänvisa elever till studion. Det kan vara att eleven riskerar icke godkänt betyg till exempel. Då får de ett schema för sina tider i studion.

– Eleverna kan också på eget initiativ få fasta tider i studion om de vill. Det kan vara av olika skäl, de har kanske varit sjuk eller av andra anledningar borta från skolan och behöver jobba igen, eller så behöver de repetera i något ämne, säger Karin Fredriksson.

Till studion kommer elever för att jobba med alla ämnen, men matematiken är populär.

– Jag kan vara behjälplig i alla ämnen. Matematik intresserar mig och jag kan en hel del, även om jag inte är lärare i det. Jag kan också vara den peppande föräldern eller så kan jag hjälpa till med studiestrategi, säger Karin Fredriksson.

Malte Hartzberg och Linus Hademalm går trean på industriprogrammet. De säger att de ofta är i studion.

– Jag är där och gör läxor eller om det är sånt jag vill jobba extra med på håltimmar, säger Malte Hartzberg

– För mig är det ett sätt att få något gjort för det får jag inte hemma. Jag har jobbat mycket med engelskan, det är bra att det alltid är lärare där. Det kan ju också vara att man varit sjuk och behöver komma ikapp, säger Linus Hademalm.

Sarah Andersson är lärare i svenska och engelska som har delar av sin tjänst i studion.

– Det är jätteroligt att kunna sitta ner med varje elev, det blir ju verkligen individuellt. När man har en klass på trettio elever så får man inte den chansen. Det är ju också intressant för mig att träffa andra lärares elever och se vad de jobbar med, en inspiration, säger hon.

Hon tror att studion har stor betydelse för hur eleverna klara sina studier.

Ali Soltani går vård och omsorgsprogrammet och jobbar med samhällskunskap.

– Just nu håller jag på med en uppgift om ekonomi. Jag är här på håltimmar och gör ofta uppgifter här. Det är jättebra att studion finns, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om