Det var vid 13-tiden i går som ett SK008 ankom från Stockholm och fick stora problem med att ansluta till gaten, bryggan. Planet började glida i sidled på grund av de kraftiga vindarna.
Läs mer: Flygkaos på Luleå airport: "Extremt väder"
– Extrema förhållanden i går, med de stormbyar som kom av och till. Dessutom var det nollgradigt och bitvis regn i luften. En av de mest utmanande dagarna under mina år på Luleå airport, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå airport.
Det blåser kraftiga vindar även under tisdagen men temperaturen har sjunkit några grader, vilket är gynnsamt för flygplatsen som hittills inte har drabbats av förseningar.
– Morgontrafiken har fungerat bra. Inte lika halkigt i dag. Bättre med snö som faller och ger friktion, snarare än regn och blåst som bara polerar.
Ändå utesluter inte Ann-Christin Viklund att halkan kan ställa till det senare under dagen.
– Vi kollar av vindarna inför varje avgång och ankomst. Om det behövs får flygplanen stå på vår fria parkering, med nosen mot vindriktningen, i stället för vid bryggorna. Och om planen står direkt vid bryggan, kopplar vi på "push-traktorerna", de som bogserar planen, som förankrar planen, säger Ann-Christin Viklund.
Dessutom pågår ett intensivt arbete med sandning. Men sanden som används på Luleå airport är speciell, biter inte fast i snön och isen.
– Vi får inte använda vanlig sandning, kan inte blanda in salt, med hänsyn till de militära flygplanen, så därför blåser den bort lättare. Därför är det bara att sanda, sanda, och sanda ännu mer, säger Ann-Christin Viklund, Luleå airport.