Det är det relativt nya drivmedlet, HVO100, som LLT ska testa i tre bussar under mars. HVO100 görs av slaktavfall och ger betydligt mindre utsläpp av koldioxid än vanlig diesel.
– Vi har utlovats en koldioxidreduktion på 88 procent, säger Mats Rostadius, teknikchef LLT.
Testen av HVO100 görs på tre bussar i olika miljöklasser. Sedan kommer resultatet att jämföras med likvärdiga fordon som körs med diesel. Efter perioden utvärderas försöket, bland annat genom undersökning av bussarna samt en förarutvärdering av hur drivmedlet påverkar fordonets köregenskaper.
– Vi tror att den kommer att ha lite sämre energivärde och lite större förbrukning, men HVO100 ska vara ett kompatibelt drivmedel jämfört med den diesel vi nu använder. Det innebär att man inte behöver förbereda bussarna på något sätt. LLT har goda förhoppningar att det ska fungera.
I avtalet med Luleå kommun finns krav på att 35 procent av bussarnas körsträcka ska vara fossilfria för att minska utsläppen av koldioxid. En del i att uppnå det är biogasprojetet, där åtta av bolagets 72 bussar körs på biogas.
LÄS MER: Biogasanläggningen invigd
Förutom LLT:s åtta biogasdrivna bussar har man också 13 bussar som drivs med etanol. 51 av bussarna är dieseldrivna.
– Om vi kan reducera dessa bussars koldioxidutsläpp med 88 procent ger det stora miljövinster. Om försöket visar bra resultat planerar vi att byta ut den vanliga dieseln med HVO100 i större utsträckning, säger Rostadius.