Sju av tio Luleåbor vill att kommunen satsar mer på cyklister, enligt den senaste resvaneundersökningen.
På torsdagen beslutade tekniska nämnden att en ny cykelplan ska tas fram innan året är slut.
– Vi vill ha mätbara mål för hur vi ska kunna öka cyklandet, säger Lenita Ericson, tekniska nämndens ordförande.
Vill bli etta
Ifjol, när Cykelfrämjandet rankade Sveriges cykelstäder, hamnade Luleå på plats 21. Senast 2016 ska Luleå knipa förstaplatsen, om satsningen går vägen.
– Det som drar ner betyget är att det saknas de övergripande cykelplaner som nu ska tas fram. Både byggande, drift och underhåll måste ges mer pengar och högre prioritet än idag, säger Rolf Modig på Cykelfrämjandet.
Presskonferensen, som kommunen bjuder in till på torsdagen, hålls utomhus på cykelbanan på Mjölkuddsbanken. Några cyklister passerar under tiden, men det är glest mellan dem. Ändå har kommunen dubblerat antalet vintercyklister sedan 2001.
Cyklar året runt
– Vi röjer gång- och cykelvägarna långt innan bilvägarna, säger Mikael Sundvall, sektionschef på tekniska förvaltningen.
På Storgatan parkerar Klas Hagman sin cykel utanför Smedjan. Han cyklar nästan varje dag, året runt, eftersom han är "för slö för att ta bussen". Han tycker att plogningen på vintern blivit bättre de senaste två åren och välkomnar kommunens planer. Samtidigt ger han skräckexempel på hur svårt det kan vara att ta sig fram ibland, till exempel längs Gammelstadsvägen förbi Landstingshuset.
– De som planerar det där skulle försöka sätta sig på en cykel själv. Det måste bli ännu bättre plogat på vintern och man måste laga hålen i asfalten, säger Klas Hagman.