Utredningen har namnet "Luleå lyfter!", har gjorts av företaget Bjerkne & Co och är på 108 sidor med förslag och tankar kring utvecklingen.
Den ska ligga till grund för hur Luleå ska kunna utvecklas som handels och besöksstad.
Dagligvaruhandeln ökade
Lyftet under perioden 2004-2008 för Luleå har skett inom dagligvaruhandeln, som ökade med 29 procent under perioden.
Det var den starkaste ökningen i jämförelse med Umeå, Sundsvall och Norrköping.
I hela riket ökade dagligvaruhandeln med endast 20 procent.
I handeln med sällanköpsvaror har Luleå däremot tappat mark. Omsättningen åren 2004-2008 ökade med 23 procent och det var klart svagare än i hela riket vars siffra blev 31 procent och i Norrbottens län 46 procent.
Kulturens hus i topp
Att Norrbottenssiffran blev så hög beror på Ikeas etablering i Haparanda år 2006.
Luleå tappade då marknadsandel till Haparanda, som blev den stora vinnaren.
När det gäller besöksmålen intar Kulturens hus en suverän förstaplats med 680 949 besökare under år 2009. Det är sex gånger som många som i Coop Arena, som hade 112 000 och därmed slog Teknikens hus 95 949 besökare.
Friluftsmuseet Hägnan ligger på fjärde plats med 93 000 besökare.