Luleåbon som jublar när Johaug vinner

Först kom Ulvangsockan, sedan Johaughandsken. Här är Luleåbon som gjort stora pengar på de norska skidframgångarna. Nu satsar han allt på lanseringen av världsartisten Kygo.

AFFÄRER MED KLÄDER. Jon Inge Gullikstad är Luleåbon som njuter när det går bra för norska skiddrottningen Therese Johaug. Han har varit med och tagit fram hennes varumärke och sålt Johaugs skidhandskar.

AFFÄRER MED KLÄDER. Jon Inge Gullikstad är Luleåbon som njuter när det går bra för norska skiddrottningen Therese Johaug. Han har varit med och tagit fram hennes varumärke och sålt Johaugs skidhandskar.

Foto: Lars-Göran Norlin

LULEÅ2016-02-10 06:00

– Det här är en väldigt spännande fas men också krävande. Det är lite av "Ocean eleven", om du förstår vad jag menar. Man har en plan, sätter ihop ett lag och ska lösa en uppgift. Se till att leverera, säger norske varumärkesexperten Jon Inge Gullikstad.

Hans första stora projekt tog fart efter OS i Lillehammer 1994, när norske skidikonen Vegard Ulvang stod på toppen av sin karriär.

– Ett par år tidigare hade jag startat ett företag i Oslo som sysslade med import av sportstrumpor. Jag tänkte ull...och Ulvang. Det var en fin koppling. Sedan var ju Ulvangs andra ben äventyrandet och friluftslivet, och även där stämde det bra.

Det fanns dock ett problem: att få kontakt med stjärnan.

– Via en journalist fick jag till sist kontakt och fick till ett möte. Jag glömmer det aldrig. Jag var så nervös. Jag hade bara ett litet, enkelt kontor som jag hyrde. När han kom visade det sig att han var väldigt jordnära och vi fick bra kontakt.

Ändå blev det nej till en början.

– Ulvang satt fast i andra avtal. Men jag gav mig inte och till sist sa han okej. Vi satte målet att sälja 30 000 strumpor. Ulvangs andel av det var ju småpengar för honom. Jag tror helt enkelt han gjorde det av sympati för mig, säger Jon Inge Gullikstad, med ett leende.

Ulvangsockan lanserades 1995 och blev snabbt bli en mångmiljonindustri. Underställ, mössa och tröjor följde. 2004 köpte jätten Swix upp märket samt ett annat märke som Jon Inge Gullikstad startat med sina affärspartners.

– Vi hade omsatt över 100 miljoner då och det var förstås en stor affär.

2011 fick han nästa ljusa idé.

– Det var efter skid-VM i Oslo och Therese Johaug hade blivit den stora drottningen. Hon är ju en karismatisk person och på prisutdelningen kastade hon sig runt halsen på kungen. Det var nog det som satte igång mina tankar. Det blev lite som "here we go again".

Johaug var med på noterna. Han startade bolaget Small nordic tillsammans med några affärspartners, och fick efter förhandlingar med norska skidförbundet tillstånd att utveckla märket Johaug för att tillverka handskar.

Det blev succé igen. Försäljningen omsatte raskt 20 miljoner per år. Men förra året sålde man rättigheterna till företaget Active brand, som har ett långt avtal med norska skidförbundet. Sista leveransen sker i mars i år, sedan avslutas samarbetet.

– Egentligen hade vi velat vara med och utveckla märket längre. Men vi gjorde det för att hjälpa Johaug att utnyttja sitt märke maximalt. Hon har en hel klädkollektion nu.

I somras lämnade han Oslo och flyttade till Luleå med sin familj.

– Min sambo Anna-Stina kommer från Luleå, jag har fantastiska svärföräldrar här och vi tänkte att det vore ett bra ställe för vår dotter Johanna att växa upp på. Jag har aldrig haft någon koppling till skidåkningen men däremot både spelat basket och coachat. Och då har jag kommit till rätt stad. Basketintresset i Luleå är otroligt!

Jon Inge Gullikstad sitter redan i styrelsen för Luleå basket. Och efter ett halvår i Luleå låter han som en av stadens ambassadörer.

– Luleå är ingen jättestor stad men det finns en puls här, inte minst inom näringslivet. Trevliga människor. Vintern är vacker, och skärgården på sommaren är fantastisk. Dessutom är jag imponerad av logistiken. Flygförbindelserna är mycket bra.

Just resande blir det en hel del av.

– Jag försöker hålla det till måndag–torsdag varannan vecka. Med dagens teknik går det att jobba hemifrån i många fall.

Närheten mellan Luleå och Tärendö utlöste för övrigt spekulationer i norsk television.

– Jag kopplades ihop med Charlotte Kalla. Det var lite roligt men det stämde inte alls.

Kalla har ett eget märke redan. Hon har tagit fram skidhandskar i samarbete med företaget Lillsport. Jon Inge Gullikstad konstaterar att det finns förutsättningar för succé.

– Hur ska jag säga det här utan att det uppfattas som ett "frieri" (skratt)... Hon har enorm potential. Namnet är bra och som person är hon unik och mycket omtyckt.

Personlighet är viktigt. Även namnet är något som norrmannen lägger stor vikt vid för att det ska slå som varumärke.

– Du måste ha ett namn med särprägel. Det får inte vara vanligt. Ulvang och Johaug sitter perfekt. Kalla också. Zlatan. Och Northug, definitivt.

För att inte tala om Kygo.

Sedan i höstas har det nämligen varit allt större fokus på musikbranschen för Jon Inge Gullikstad. Han arbetar med att utveckla det norska stjärnskottet Kygos varumärke med sikte på kläder och elektronik.

Musikern och discjockeyn är sprungen ur samma skola som Avicii. Han slog igenom 2104 och har nu nu stor hit med "Stole the show". Han är en av de hetaste artisterna globalt med en miljard nedladdningar på Spotify.

– Jag såg honom på Skavlan i januari 2015 och fattade tycke direkt. Han var jordnära och visade att han inte bara kan mixa utan gick upp och spelade piano på ett fantastiskt sätt. Jag fick kontakt med honom via familjen och på den vägen är det. Det är krävande att dra igång ett nytt projekt och kanske blir det här det sista stora jag gör.

FAKTA

Namn: Jon IngeGullikstad.

Ålder: 45.

Familj: Sambo Anna-Stina Johansson, dottern Johanna, 9.

Född: Oslo.

Bor: Hus på Östermalm i Luleå.

Yrke: Entreprenör, utbildad mot marknadsföring och uppbyggnad av varumärken.

Tjänar: "Helt okej".

Fritidsintressen: "Basket, träffa familj och vänner, försöker träna lite".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om