Luleåkontor drabbas när Telia varslar

Telia varslar 300 personer om uppsägning och i Luleå drabbas ett tiotal anställda. Samtidigt minskar efterfrågan på kundtjänsten ytterligare.

Telia varsalr 300 personer om uppsägning och kontoret i Luleå drabbas.

Telia varsalr 300 personer om uppsägning och kontoret i Luleå drabbas.

Foto: David Olsson-Jiglund

Luleå2019-09-12 12:02

I slutet av augusti meddelade Telia att 300 anställda tvingas lämna företaget, enligt Seko beroende på att börsen och aktieägare inte tycker att de tjänat tillräckligt mycket pengar.

De senaste åren har drygt 2 000 personer sagts upp och nu ska personalstyrkan på 8 000 personer minskas ytterligare.

– Luleå tillhör en av de orter som är minst drabbad av de orter som har en övertalighet och man kan säga i stort sett alla befintliga Telia-orter har en övertalighet. Stockholm drabbas mest, säger Hans Gustavsson, ordförande för Seko på Telia.

Hur många berörs i Luleå?

– Det är inte riktigt färdigt ännu men det är i storleksordningen ungefär tio stycken.

De uppsagda personerna ska kompenseras ekonomiskt, bland annat genom förlängda uppsägningstider. För tillfället slutförs förhandlingarna och hur många som i slutändan berörs bör stå klart i slutet av månaden.

– Jag kan inte säga i dag om någon i Luleå blir berörd av det sista vi håller på med, det skulle vara någon enstaka person i sådana fall, säger Gustavsson.

I augusti informerades personalen i Luleå om det kommande varslet och sedan dess har de berörda anställda informerats och i vissa fall återanställts.

– Luleå är i första hand en kundtjänstort så det är personal inom kundtjänst och support som berörs i första hand.

Trots en miljardvinst i senaste kvartalsrapporten tvingas Telia alltså spara pengar för att tillfredställa aktieägarna.

– Vi har ett ansträngt kostnadsläge i en bransch som är oerhört snabbrörlig. Vi måste kontinuerligt se över hela vår verksamhet och hur vi jobbar, så att vi jobbar så effektivt och kostnadsmedvetet som möjligt, säger Telias presschef Irene Krohn.

En del i besparingarna sker genom förändrade arbetssätt och begränsade öppettider, vilket påverkar de anställda på supportavdelningen i Luleå. Bland annat stänger kundtjänsten 17.00 eftersom färre kunder kontaktar dem efter den tiden.

– Vi ser att många vill göra sina ärenden online och majoriteten av de som kontaktar oss löser sina problem själva genom våra självhjälpsidor, två tredjedelar gör det. Vi ser att riktningen går åt att man vill göra sitt ärende själv och vill helst lösa det helt utan inblandning av oss. Därför gör vi om i kundtjänst, säger Irene Krohn.

Hur har personalen tagit beskedet?

– Det är alltid oro vid sådana här tillfällen. Tyvärr har vi kört ett par–tre övertaligheter per år de sista åren och det är klart det finns en oro när det är dags igen. Folk suckar men tyvärr har det blivit lite av vardagsmat i våran verksamhet – det kommer aldrig som en chock, säger Hans Gustavsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om