Lulebos agerande på Hertsön ifrågasattes

Det var irriterad stämning när hyresgäster på Hertsön hade möte på torsdagskvällen. ”Lulebo måste ha mer fingertoppskänsla”, sade bland annat hyresgästen Jörgen Persson.

Hyresgästen Jörgen Persson, sade att Lulebo far fram med dubbla budskap.

Hyresgästen Jörgen Persson, sade att Lulebo far fram med dubbla budskap.

Foto: Tommy Lundqvist

Luleå2019-06-27 21:15

På Mörtgränd och andra delar av Luleåbos områden på Hertsön kokar missnöjet efter det att vissa, men inte alla, hyresgäster fått ett brev från Lulebo. Hyresgästerna måste senast 1 september åtgärda alla ombyggnationer av altaner.

Senaste veckorna har Birgitta Hurtig-Eriksson, ordförande i den lokala hyresgästföreningen, fått ta emot en stor mängd telefonsamtal från irriterade och frågande hyresgäster.

En av dem som fått informationsbrevet är Jörgen Persson.

– Luleåbo vill göra fint på området men de lägger allt ansvar på oss hyresgäster, säger han.

Det fanns även andra som tyckte till om hur det kommunala biostadsbolaget agerat i ärendet:

– Luleåbo kallar oss gnällspikar när vi ringer och vill ha information, säger Eva Harrysdotter-Gyllecrantz.

Barbro Englund bor med sin familj på Mörtgränd. Hon och sambon Marcus Poijes har sedan flytten dit för cirka tre år sedan lagt ny trall på den av Lulebo redan anlagda uteplatsen, samt ett nytt staket med grind. Detta efter att de fått tillstånd från bovärden. Nu är hon orolig över att hon måste riva allt de lagt tid och pengar på.

Enligt utskicket från Lulebo ska hyresgästerna söka tillstånd och bifoga en detaljerad konstruktionsbeskrivning. Enligt brevet utlovas underhållsåtgärder som målning och reparationer av lekplatser, gemensamma uteplatser och staket. Syftet är att skapa ett trivsammare boende och en trevligare utomhusmiljö. Åtgärderna ska ske områdesvis, men bifogat finns ingen tidsplan.

Mötet var överens om att vissa altaner ser förfärliga ut och är i behov av renovering, men långt i från alla. Många har lagt mer tusenlappar för att fräscha upp sina altaner, som nu kanske de måste rivas.

Maj-Lis Olsson har ingen altan, däremot en balkong som är undermålig i skick.

– Balkongerna är under all kritik men hyran höjs varje år med två procent, säger hon.

Under mötet framkom det att flera av hyresgästerna på området inte fått något brev.

Med på mötet var Gunilla Gahrström, verksamhetssamordnare på Hyresgästföreningen.

– Jag tycker att Lulebo med det här visar lägsta nivån av inflytande. Det här brevet skrämmer bara upp hyresgästerna, säger Gunilla Gahrström som tar med sig den kritik som framkom till kommande möte med hyresvärden.

0920-26 30 31

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om