Experterna om elbilar och extremkyla: "Stanna hemma"

Tolv kilometer till laddaren – med tomt batteri och 35 grader kallt. Det var verkligen för taxichauffören Magnus Bodin hĂ€rom dagen. "Lite lĂ€skigt var det", sĂ€ger Bodin som nu fĂ„r nĂ„gra rĂ„d pĂ„ vĂ€gen av experter i Ă€mnet.

Magnus Bodin framför sin elbil av mÀrket BMW. Bilden Àr tagen vÄren 2023.

Magnus Bodin framför sin elbil av mÀrket BMW. Bilden Àr tagen vÄren 2023.

Foto: PÀr BÀckström

LuleÄ2024-01-05 18:00

Det var pÄ onsdagen som Magnus Bodins nerver testades pÄ allvar. TemperaturmÀtaren pendlade mellan 33 och 35 minusgrader nÀr han begav sig mot Sunderby sjukhus frÄn LuleÄ airport för en körning in till stan.

DÄ hade han 29 kilometers rÀckvidd kvar pÄ mÀtaren.

Men kort efter att han lÀmnat sjukhuset sjönk rÀckvidden dramatiskt. DÀr BodenvÀgen korsade E4, dÄ visade mÀtaren noll.

– Jag hade kund i bilen, sĂ„ det var lite extra spĂ€nnande (skratt). Lite lĂ€skigt var det ju. Hade jag fĂ„tt stanna bilen hade jag fĂ„tt ta en bĂ€rgare.

MÀrkte kunden nÄgonting dÄ?

– Nej, jag sa ingenting till kunden (skratt).

Magnus Bodin tror att strömtappet för en elbil i monsterkylan som skakar lÀnet just nu Àr 40-45 procent. Samtidigt blir milen mycket billigare Àn till exempel med en bensinbil, slÄr han fast.

Jonas Tonvall Àr försÀljare av Volvo pÄ Bilbolaget i LuleÄ. Han bÀsta rÄd till Àgare av elbilar i dessa kylslagna tider Àr tydligt.

– Behöver man inte köra sĂ„na hĂ€r dagar, sĂ„ gör det inte. Vi drar oss för att starta upp kundbilar som ska in i verkstaden för att utrustas, sĂ€ger Jonas Tonvall.

Vad kan hÀnda?

– Allt kan gĂ„ sönder, Ă€ven i en ny modern bil. Man ska undvika att köra helt enkelt.

Och kyla tar kapacitet, konstaterar han.

– Jag har inget vetenskapligt pĂ„ det dĂ€r. Men det man upplever, 30 procent Ă€r borta innan man har börjat.

Finns det nÄgon viss hastighet man ska köra i för att spara el om man Àr ute pÄ lÄngkörning?

– Det har faktiskt en stor betydelse, hastigheten. Ligger du 80-90 kilometer i timmen, det Ă€r en enorm skillnad pĂ„ hur mycket mindre ström den tar jĂ€mfört med om du ligger i 110. Det kĂ€nns som om elbilarna Ă€r mer kĂ€nsliga för fartvind Ă€r en fossilbil.

Joakim Sandström, sÀljare av bilmÀrket Kia pÄ Bilkompaniet, har liknande erfarenheter. KörstrÀckorna pÄverkas för varje grad som temperaturen sjunker. Runt 30 procent i dessa temperaturer, menar han.

– Men jag mĂ„ste sĂ€ga av egen erfarenhet de hĂ€r tvĂ„ dagarna nĂ€r vi har haft sĂ„ hĂ€r sinnessjukt kallt, det har funkat förvĂ„nansvĂ€rt bra. Och ser man pĂ„ verkstaden de hĂ€r tvĂ„ dagarna sĂ„ Ă€r det mestadels fossilt som kommer in, med batteriproblem eller ingen vĂ€rme.

Har du nÄgra generella rÄd till elbilsÀgare i dessa vintertider?

– Jag har ett rĂ„d till alla bilĂ€gare: Åk inte ut och kör nĂ€r det Ă€r sĂ„ hĂ€r kallt (skratt).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!