– Det var vi som tog initiativ till konferensen, berättar Birgitta Markusson, chef för Regionbibliotek Norrbotten.
Tidigare har regionbiblioteket arrangerat en konferens riktad till bibliotekspersonal, berättar hon.
– Men i och med att digital kompetens och digital delaktighet inte bara är en fråga för biblioteken, utan även för regionen, kommunerna och samhället i stort, så ville vi bjuda in personer från olika branscher att mötas och prata om frågorna tillsammans – hur man kan jobba och skapa nya samarbeten och lösningar för att bidra till ett minskat utanförskap.
Enligt Emily Nordqvist vid Digitaliseringsrådet som inledde dagen ligger Sverige långt framme i digitaliseringen. Samtidigt är det en stor grupp svenskar, särskilt äldre, som har hamnat utanför, och därmed inte har förutsättningar att delta i samhället och göra sin röst hörd.
Även bland dem som använder internet då och då finns det en stor grupp som inte känner sig delaktiga i det digitala samhället.
Digitaliseringsrådet arbetar på regeringens uppdrag för att följa och främja digitaliseringen i Sverige och föreslå åtgärder för att komma framåt. Något av det viktigaste är att förstå vilka användarna är, anser Emily Nordqvist.
– Vi måste gå från att utveckla en it-tjänst som går att använda till att bli så bra att alla kan använda tjänsten, slår hon fast.
En förutsättning är att en organisation som utvecklar tjänsten har ledningen bakom sig och tillräckliga resurser, menar hon.
– Men också att man återkopplar och tar reda på vilka man når och vilka man inte når.
En av deltagarna på konferensen var Beatrice Löfstrand, bibliotekarie i Piteå med särskild inriktning på digital delaktighet.
– Jag tror det är många som känner sig utanför det digitala samhället och det är lätt att glömma bort dem. Sedan kanske många kan mer än vad de tror, men de vågar inte testa, säger hon.
Till biblioteket kommer folk med alla möjliga frågor, berättar hon. De kan behöva hjälp att logga in hos Skatteverket, skriva ut intyg på Försäkringskassans hemsida, adressändra, skapa en e-postadress eller lära sig hur mobilt bank-id fungerar. Mest är det äldre, men även nyanlända.
– Jättemånga asylsökande sitter hos oss vid våra publika datorer och de kan till exempel behöva hjälp att skriva ut handlingar från Migrationsverket.
En tjänst de erbjuder gratis vid biblioteket i Piteå är att komma och få en timmes it-handledning.