Krisrapporterna om skolan står som spön i backen. Den senaste var Pisa som visar att svenska elever försämrat sina resultat mest av alla OECD-länder.
I Luleås kommunala skolor har elevernas resultat i de senaste nationella proven i matematik förbättrats.
* I årskurs tre ligger Luleå över rikssnittet i alla delproven.
* I årskurs sex har 97,3 procent av eleverna godkända betyg. RIksgenomsnittet är 93,7 procent.
* I årskurs nio har andelen elever som klarar godkända betyg ökat med drygt åtta procent jämfört med förra läsåret.
Lena Heikka är kommundoktorand vid Luleå tekniska universitet och Luleås kommuns matematikutvecklare. Förutom sitt forsningsarbete har hon utarbetat kommunens matematikstrategi och varje termin servar hon skolorna med vetenskapligt förankrat material för att utveckla matematikundervisningen.
– Luleå kommun har satsat på kompetensutveckling av lärarna och har förstått att det behövs matematiklärare också i de lägre åldrarna. Den positiva utvecklingen beror på satsningarna, säger lena Heikka.
Hon säger att det blir allt mer vanligt att låg- och mellanstadieskolor anpassar undervisningen så det är behöriga matematiklärare som undervisar i matematik.
På Kråkbergskolan i Sunderby klarade alla elever godkänt på de nationella proven i matematik.
Framgångsreceptet är trygghet och ämnesövergripande undervisning, enligt Viktoria Björklund, rektor.
– Vi har positiva förväntningar på eleverna. En elev som inte är sedd och bekräftad får ingen motivation till skolarbetet. Vi har också ett speciellt diskussionsklimat på skolan och pedagogerna vågar utvärdera sitt arbete på ett professionellt sätt, säger hon.
Maria Lundström är lärare i matematik och no på skolan. Hon säger att det har stor betydelse att Luleå kommun har behöriga matematiklärare.
– Det är grunden för de positiva siffrorna.
Hon har varit med i matematikprojekt som kommunen har och har haft.
– Det har varit bra. Vi har träffats över stadiegränserna och det har varit nyttigt och har gett en bättre förståelse. Genom att träffa andra lärare har jag fått idéer och uppslag att variera undervisningen.
Men trots den positiva statistiken för matematikämnet finns det orosmoln. Viktoria Björklund säger att det är svårt att få tag i lärare i moderna språk och nu också i matematik och no.
Lena Heikka är också orolig.
– Grunden för elevers goda resultat är kompetenta och engagerade lärare. Men för tredje året i rad togs inga ämneslärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen in vid Luleå tekniska universitetet och jag ser inte att kommunerna gör något. Det är de som äger problemet. Det är ju bara att titta på kommunernas personalprognoser. Vem ska de rekrytera i framtiden? säger Lena Heikka.