I utvecklingsplanen för Råneå, som kommunfullmäktige tog beslut om i februari, har medborgarkontorets uppdrag förtydligats. De tre anställda har i uppdrag att skapa fler möjligheter till dialog om samhällsfrågor och öka samverkan med näringsliv, myndigheter och annan kommunal verksamhet, utöver grunduppdraget att ge kommunal service till medborgarna. Medborgarkontoret i Råneå startade som en projekt 1997 och permanentades 2000.
– Det vi ser i dag jämfört med för 20 år sedan är att många gör sina ärenden digitalt, vi ser att det blir ett minskat behov hos besökarna. Men det finns en efterfrågan ute i byarna på att träffa oss, halva befolkningen bor utanför Råneå, säger enhetschef Tanja Nilsson.
– Vi ser det inte som en försämring, fortsätter hon.
Två grupper har fortsatt behov av att kunna komma in på medborgarkontoret för att få hjälp och service, eftersom de inte kan använda sig av digitala tjänster. Det gäller asylsökande utan svenska personnummer, vilket krävs för att kunna få en e-legitimation och gruppen äldre som saknar dator och internet.
– Vi kommer absolut att finnas till för de målgrupperna, säger Tanja Nilsson.
Biblioteket i Råneå, som ligger i samma lokal som medborgarkontoret, kommer tills vidare att ha samma öppettider som tidigare. Då medborgarkontoret är stängt går det inte att få hjälp med annat än biblioteksärenden av personalen.
– Det är första gången vi minskar öppettiderna, vi kommer att testa oss fram vilka behoven är, säger Tanja Nilsson.