Under tisdag och onsdag stĂ„r LuleĂ„ i hela vĂ€rldens blickfĂ„ng nĂ€r svenska EU-ordförandeskapet stĂ„r vĂ€rd för handelstoppmötet TTC â Trade and Technology Council â och EU och USA ska fördjupa samarbetet inom flera omrĂ„den rörande handel och teknisk utveckling.
Flera vÀrldspolitiska "högdjur" besöker LuleÄ, dÀribland USA:s utrikesminister Antony Blinken, handelsminister Katherine Tai och nÀringsminister Gina Raimondo samt EU:s kommissionÀr för handel, Valdis Dombrovskis och Margrethe Vestager, kommissionÀren för konkurrenskraft.
Svenska regeringen representeras av utrikesminister Tobias Billström (M), energi- och nÀringsminister Ebba Busch (KD) samt bistÄnds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).
â Det hĂ€r Ă€r inte det största mötet men dĂ€remot det viktigaste under hela svenska ordförandeskapet. Vi har jobbat hĂ„rt för att fĂ„ toppmötet till Sverige, en framgĂ„ng att det sker hĂ€r, sĂ€ger minister Johan Forssell vid mĂ„ndagens pressbriefing.
TTC-mötena sker varje halvÄr och har tidigare hÄllits i Pittsburgh, Paris och Washington.
â I just Pittsburgh handlade det mycket om den omstĂ€llning som har skett dĂ€r frĂ„n en klassisk industristad till att i dag vara ett teknologiskt innovationscenter. Samma sak hĂ€nder nu i Norrland â och dĂ€rför var valet av LuleĂ„ sjĂ€lvklart, sĂ€ger ministern.
TTC, som inrÀttades för tvÄ Är sedan mellan USA och EU, syftar till att samordna transatlantiska strategier för lokala handelspolitiska, ekonomiska och teknikrelaterade frÄgor.
â Vi behöver fĂ„ fram fler gemensamma lösningar, standarder, för EU, USA och ett exportberoende land som Sverige vad gĂ€ller hela teknikutvecklingen och den gröna omstĂ€llningen. Det Ă€r avgörande att vi har marknadsintrĂ€de till USA och kan exportera vĂ„ra produkter över Atlanten.
Kritiska rÄvaror, som sÀllsynta jordartsmetaller, utvecklingen av 6G och en gemensam reglering av hett omdebatterade AI Àr nÄgra av frÄgorna pÄ agendan och Johan Forssell (M) pekar pÄ flera förvÀntningar hos den svenska regeringen.
â Vi behöver en transatlantisk vision och en tidsatt fĂ€rdplan för forskning och utveckling rörande 6G. VĂ€ldigt viktigt för ett teknikberoende land som Sverige och för företag som Ericsson.
Regeringen vill ocksÄ stÀrka samarbete nÀr det gÀller handel och investeringar i ny teknik, frÀmst vad gÀller den gröna omstÀllningen men ocksÄ AI.
â BĂ„de EU och USA tar fram ny lagstiftning kopplad till AI nu. Ska vi handla med dessa produkter över Atlanten behövs gemensamma definitioner. Vad Ă€r trovĂ€rdig AI? exempelvis. LikasĂ„ behöver vi en gemensam syn pĂ„ riskhantering, som det i dag finns gemensamma standarder för 3D-skrivare och halvledare.
En tredje förhoppning, menar han, Ă€r ett arbetsprogram om hĂ„llbar handel mellan EU och USA â Transatlantic initiativ on sustainable trades â en marknadsplats för varor och investeringar.
â Ska den gröna omstĂ€llningen fungera och svenska varor kunna sĂ€ljas till USA, dĂ„ mĂ„ste marknaderna vara mer kompatibla.
Under toppmötet kommer ocksÄ ett konkret exempel pÄ den gröna teknikutvecklingen visas upp i LuleÄ.
â Det handlar om en laddstolpe för tunga elfordon, helt ny teknik som nu ska fungera i bĂ„de EU och USA, och den visas upp tillsammans med ett svensktillverkat, elektriskt fordon.
MÄnga samtal under TTC berör det amerikanska lagpaketet Inflation Reduction Act, IRA, som ger företag i USA enorma skattelÀttnader.
En förhoppning inför toppmötet i LuleĂ„ var tidigare att EU och USA ska kunna presentera en överenskommelse om att EU behandlas som en frihandelspartner och dĂ€rmed fĂ„ samma skattelĂ€ttnader. Johan Forssell (M) tar upp tvĂ„ konkreta delar â leasingbilar och tillverkningen av elbilsbatterier â dĂ€r stormakterna kan komma överens.
â En lĂ„ngkörare sedan i höstas men lagstiftningen i USA Ă€r vad den Ă€r och det finns ett antal diskriminerande subventioner, medan WTO (VĂ€rldshandelsorganisationen) menar att överprövningsmöjligheterna Ă€r satta ur spel. Ăven andra bilar Ă€n de som tillverkas i USA ska kunna omfattas av IRA, sĂ„ att det sker konkurrens pĂ„ lika villkor. Det vore ett stort steg, dĂ„ 40-60 procent av alla bilar som sĂ€ljs i USA Ă€r leasingbilar.
Diskussionerna om komponenterna i elbilsbatterierna kommer enligt ministern inte tas i mÄl nÀr en sÄ kallad mötesdeklaration presenteras vid toppmötets slut pÄ onsdag.
â Vi hade helst inte sett nĂ„gra handelsstörande effekter alls i detta men vi Ă€r i en bĂ€ttre position i dag jĂ€mfört med för sex mĂ„nader sedan.
De svenska gröna stÄlproducenterna i norr vÀntar samtidigt otÄligt pÄ miljardregn frÄn Energimyndighetens EU-finansierade stödprogram Industriklivet. Hybrit har Àskat om 4,9 miljarder kronor och H2 Green Steel om 3,8 miljarder kronor men utrikeshandelsministern kan inte nÀrmare kommentera nÀr beslut tas i de processerna.
Ăven den inre EU-marknaden har fĂ„tt kritik frĂ„n SSAB:s vd Martin Lindqvist som menar att konkurrensen Ă€r orĂ€ttvis, nĂ€r exempelvis tyska staten skĂ€nker uppemot elva miljarder kronor till stĂ„lbolaget Salzgitter Ă„rligen, medan Sverige inte har samma ekonomiska muskler.
Men Johan Forssell (M) kan inte utlova nÄgon ytterligare statlig finansiering till det gröna stÄlet i Sverige i dag.
â Redan nĂ€r jag trĂ€ffade EU:s övriga handelsministrar pĂ„ mitt första möte i Tjeckien i november sa jag att vi inte vill ha ett âsubventionsraceâ. Stora lĂ€nder kommer alltid ha ekonomiska resurser att ge stora statsstöd men vad hĂ€nder dĂ„ med de mindre lĂ€nder som inte har de resurserna? Ett företag som rĂ„kar vara i det land som ger största statsstöden fĂ„r inte bli vinnare. DĂ„ligt bĂ„de för den inre marknaden och konkurrensen inom EU, men Ă€ven för konsumenterna, liksom Sverige.
Men detta sker i Tyskland nu, pĂ„ samma sĂ€tt som att USA âdoparâ det gröna stĂ„let med miljardregn likasĂ„. Ăr inte detta ett problem?
â Klart att det Ă€r ett problem. DĂ€rför vill vi hitta undantag, precis som rörande leasingbilarna och elbilsbatterierna. Vi behöver en dialog med USA kring hur vi arbetar med varandra i detta men ingen blir vinnare pĂ„ ett âsubventionsraceâ i lĂ€ngden â inte USA heller, sĂ€ger utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).