Tomas Eneroth håller inte alls med Niklas Nordström om att den svenska regeringen har stått passiv när Norge och Finland har smitt planer på en ishavsbana.
– Jag tror också att man överdriver hur långt gånget arbetet har varit på den norska och finska sidan, säger infrastrukturministern.
Ser du samma risker som Niklas Nordström?
– För tidigt att uttala sig. Det finns både för- och nackdelar, men det är inte heller min uppgift att recensera andra länders tankar om kommande vägar. Det viktiga nu är att vi stärker det som för svenska intressen är de viktigaste prioriteringarna och där ligger bland annat Malmbanan.
Kina uttrycker starkt intresse för en "arktisk sidenväg". Hur ser du på det?
– Finns återkommande olika skrivningar av vilka önskemål Kina har om olika fraktvägar, vare sig det handlar om Arktis eller genom Östeuropa och Polen upp till södra Sverige. Det är väldigt mycket diskussioner och väldigt lite verklighet.
Dubbelspår på Malmbanan finns inte med i Trafikverkets förslag till den nationella infrastrukturplan regeringen ska besluta om i april. Men det utesluts inte av Tomas Eneroth.
– Jag har som princip att inte uttala mig om enskilda objekt, men det är klart att jag har lyssnat på alla de prioriteringar som finns och träffat företrädare för både bransch och region för att se vilka eventuella förändringar vi kan göra. Vi har en bra dialog med LKAB, SSAB och flera stora aktörer just på godssidan i Norrbotten.
Tomas Eneroth vill också stärka kommunikationerna mellan Sverige och de nordiska grannländerna. Inte minst i form av Norrbotniabanan och den botniska korridoren som Finland och Sverige sedan länge för en dialog kring och som också har pekats ut av EU.
Norrbotniabanan har lyfts fram av både Trafikverket och norrbottniska företrädare inför infrastrukturplanen. Och det kan bli fler stora satsningar på norra Sverige när regeringen sätter sprätt på 700 miljarder kronor som ska gå till både nya projekt och underhåll.
– Inte minst på vägnätet i norra Sverige i och med att vi öppnar upp för 74 tons lastbilar.