Skandalen kring Volkswagen växer och många frågor är ännu obesvarade – vilket skapar stor osäkerhet inom bilbranschen även i Sverige.
Det tyska bilmärket utgör en avgörande del av omsättningen på Müllers i Luleå.
– Volkswagen är största nybilsmärket för oss, visst finns det oro. Och osäkerhet skapar alltid försiktighet hos kunderna. Vi började få frågor från många redan i måndags, säger Stefan Bergdahl, verkställande direktör.
Samtidigt säger sig Stefan Bergdahl vara trygg i de besked som hittills har kommit från Volkswagen Sverige.
Enligt den informationen ska nytillverkade VW-bilar ha annan teknik och dieselmotorer enligt miljöklassen Euro 6, i stället för den utpekade Euro 5-motorn (se faktaruta).
– De dieselmotorer som vi säljer i dag uppfyller Euro 6-kraven och påverkas inte av detta. De nya bilarna har inte den programvaran.
Men kan inte de utsläppsvärdena också manipuleras?
– Jag kan bara utgå från informationen från vår generalagent, litar till hundra procent på den i nuläget.
Han vill ännu inte uttala sig om eventuella kompensationskrav från lurade VW-kunder.
– Det måste Volkswagen ta ställning till. Vi behöver mer tydliga fakta kring detta.
Eftersom biljätten ännu inte officiellt har specificerat vilka årsmodeller och märken inom Volkswagenfamiljen som berörs av miljöbluffen, är det inte osannolikt att Müllers i Luleå har sålt många manipulerade dieselbilar.
– Det vet vi inte ännu. Man håller på att spåra det, vi får fortlöpande information från generalagenten.
Hela VW-koncernen står nu inför en gigantisk förtoendekris.
– Någonstans har något gått väldigt fel, det har VW själva erkänt också.
Hur allvarligt skadas er försäljning av skandalen?
– Det viktiga är hur VW hanterar krisen och försöker återupprätta förtroendet. Sen är det viktigt att poängtera att detta inte påverkar trafiksäkerheten. Volkswagen gör fortfarande fantastiskt fina, prisvänliga bilar, säger Stefan Bergdahl.
Andra stora bilmärken har rest sig efter omfattande förtroendekriser genom åren.
Stefan Bergdahl vill ännu inte värdera hur exceptionell just VW-skandalen är.
– Jättesvårt. General motors hade stora teknikskandaler och dödsolyckor, Mercedes hade rostproblem och Toyota tvingades återkalla miljontals bilar. Men alla de kom tillbaka.
– Den här skandalen är främst en förtroendekris. Och miljön är vår framtid, så självklart är detta allvarligt också, säger Stefan Bergdahl, Müllers vd i Luleå.