Mot ett tuffare stuk
Verkmästare Göran Ström, Lindros serviceverkstadi Luleå, är nu i färd med att plocka ihop den Softail nighttrain som byggs om till att bli motorstarkare och få ett tuffare stuk.
Bara en tidsfråga innan Ström-Mortensens projekthoj är klar för provkörning. När Göran Ström sett till att allt är monterat och klart ska bränsle och tändning justeras i power commander, en elektronenhet som förlänger eller förkortar spridartiderna för bränslet.
Foto: Maria Ödalen
Göran Ström har kommit en bra bit på väg i modifieringsarbetet med den Softail nighttrain från 2008, som han tillsammans med Harleysäljaren Martin Mortensen ska göra effektstarkare och därmed roligare att köra. Grundtanken med en lätt customisering och mindre ombyggnad står fast.
- Man kan bygga om hur mycket som helst, men hamnar prislappen på en halv miljon blir det svårt att hitta en köpare, säger Ström och fortsätter:
- Saker och ting börjar falla på plats. Vi har bytt ventiler och höjt kompressionen för att öka totalflödet i motorn. De 56 hästkrafterna ska bli fler, 90 plus är målet. Allt utöver det är kul. Kubiken ska ökas från 1584 till 1690. Vi kommer att byta kamaxel och avgasrör.
Det senare blir ett nytt rör - Vance and Hines propipe high output - som egentligen inte finns till Softailmodellerna men Göran Ström ska modifiera fästena från en Dyna för att få det att passa. Röret är mattsvart, vilket Sröm själv inte är någon vän av, men här blev Martin Mortensens vilja den vinnande.
Mattsvart trenden
- Mattsvart är en trend och cykeln måste ju gå att sälja, säger Göran Ström och himlar låtsat besviket med ögonen.
Ett lika blir det mellan de båda när det kommer till den ekrade framfälgen. Efter ett långt telefonsamtal rörande projektet verkar säljare Mortensen ha gett med sig på den fronten och Ström får sin vilja igenom med att byta till en ny fälg av fräckare stuk.
Omlackeringen är gjord och bakom den står en förmåga vid namn Magnus Olofsson i Älvsbyn.
Fria händer
- Jag fick fria händer till den grad att det skulle passa många. Det fick bli något hyfsat diskret. Vissa gillar traditionella flammor, andra mer moderna "true fire" som de kallas. En kombination av dessa blev snyggt, säger han själv.
När motordelarna åter är på plats ska motorcykeln sänkas, blinkersarna bytas ut till mindre och eventuellt ska ett nytt styre på. Och medan NSD är på besök i verkstaden anländer ett par rykande färska handtag och fotpinnar.
Om hur man bär sig åt för att välja rätt grejer, framför allt när det gäller den tekniska biten, säger Göran Ström så här:
- Man får ha lite "knowhow" och det blir mycket "try and error" av vad som fungerar ihop.
Fakta Modifiering
De 1584 kubikcentimetrarna hade en borrning på 95,3 och slaglängd på 111,1 millimeter.
Dagens 1690 kubikcentimetrar har 98,45 i borrning och samma slaglängd.
Originalventilerna med 1,8 tum i insug och 1,57 i utblås är bytta till ventiler med 1,9 tum i insug och 1,575 i utblås.
Originalkammen hade 196 graders durationstid på avgaskammen och 219 på insugssidan. Den nya Andrewskammen har 238 graders durationstid på både ut- och insug.
Ventillyftet har ökats på från 0,474 till 0,555 tum på avgassidan och från 0,471 till 0,555 tum på insugssidan.
Kolvarna har bytts ut till större för ökad slagvolym och nya topplock gör att gasblandningen lättare kommer in.
Avgasport och insugsport har slipats upp och sätesvinklarna för ventilerna ändrats.
Dagens 1690 kubikcentimetrar har 98,45 i borrning och samma slaglängd.
Originalventilerna med 1,8 tum i insug och 1,57 i utblås är bytta till ventiler med 1,9 tum i insug och 1,575 i utblås.
Originalkammen hade 196 graders durationstid på avgaskammen och 219 på insugssidan. Den nya Andrewskammen har 238 graders durationstid på både ut- och insug.
Ventillyftet har ökats på från 0,474 till 0,555 tum på avgassidan och från 0,471 till 0,555 tum på insugssidan.
Kolvarna har bytts ut till större för ökad slagvolym och nya topplock gör att gasblandningen lättare kommer in.
Avgasport och insugsport har slipats upp och sätesvinklarna för ventilerna ändrats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!