Muddring för miljoner

Luleå hamn vill muddra Sandöleden för att kunna ta in större fartyg.- Jag undrar om vi får ersättning för våra skador, säger yrkesfiskaren Stig Gren.

Jeanette Lestander, hamningenjör Luleå hamn, och Annika Lindgren, från WSP, höll i trådarna för samrådet i Kulturens hus.FOTO: Bengt-Åke Persson

Jeanette Lestander, hamningenjör Luleå hamn, och Annika Lindgren, från WSP, höll i trådarna för samrådet i Kulturens hus.FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

Luleå2010-10-26 06:00
Sandöleden är den enda inseglingsleden till hamnområdet. Farledens längd, från Svartösundet till Vitfågelskär, är drygt tolv kilometer.
Farleden muddrades på 60-talet, men på grund av landhöjningen finns behov av en ny muddring. Detta för att större fartyg ska kunna gå hela vägen in, utan att behöva dellastas på vägen.
- Det är en ganska kostsam process och den tar tid, säger hamningenjör Jeanette Lestander.
Muddermassor i djuphålor
På måndagens samrådsmöte fick åhörarna veta att muddring ska utföras från Vitfågelskär till Uddebo oljehamn. Dessutom
i hamnbassängerna till Malmhamnen, Viktoriahamnen och Uddebo oljehamn samt i vändbassängen utanför Viktoriahamnen.
Massorna, som inte lämpar sig som utfyllnadsmaterial, ska dumpas i djuphålorna i gamla sandtäktsområdet vid Vitfågelskär.
Övriga massor kommer att dumpas vid Skvampen, efter att området vallats in.
Stig Gren, från Altappen, har ingenting emot själva muddringen. Däremot är han orolig för hur hans yrkesgrupp kan komma att drabbas.
Vilka skador räknar ni med?
- Det vet vi inte. Vi har inte sett hur muddringen påverkar ännu, säger han.
Vid förra muddringen drabbades fiskarna bland annat av ökad rengöring av fiskeredskapen.
Dygnet runt i sex månader
Hamningenjören berättade också att man planerar att hålla sin inom redan bestämda områden för farleden. Som mest handlar det om att muddra drygt fyra meter för att nå önskat djup.
- Nästan 4,5 miljoner kubik material ska hanteras. Volymerna kan förändras, men det här är det maximala, säger hon.
Muddringen tänkt att pågå dygnet runt i cirka sex månader. Om allt går som planerat ska jobben starta 2013.
Helst under en säsong
- Det gynnar naturvärdena om vi kan göra det på en säsong, säger Lestander som ännu inte kan utesluta att det kan ta ytterligare en säsong.
Inför den miljökonsekvensbeskrivning som ska in med prövningstillståndet till Miljödom-
stolen i Umeå ska Luleå hamn också utreda hur de marina organismerna drabbas, vilken grumling och bullernivåer som kan förväntas.
400 miljoner kronor
Prislappen är enligt Luleås hamnchef, Leif Åberg, beräknad till ungefär 400 miljoner kronor. Varifrån pengarna ska komma är ännu oklart, men visst hopp sätts till EU.

Fotnot:
Skvampen är ett område mellan nya Malmhamnen och kolupplaget för SSAB:s koksverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om