Mysteriet vid Rostbollen är löst

Mysteriet med punkteringsepidemin vid Rostbollsrondellen är löst.

VARNING. Refugkanten har markerats.

VARNING. Refugkanten har markerats.

Foto: Jonny Vikström

LULEÅ2014-11-11 12:02

Det är höstrusket som är boven, enligt Patrik Lamberg, produktionsledare på gata och trafik vid tekniska förvaltningen.

– Jag kan säga så här: det är inget speciellt med kantstenen. Det är en helt vanlig 12 centimeters kantsten. Det är klart att den är ny, och att den slipas av lite med åren när det plogas på vintern och så. Men den stora anledningen är nog dålig sikt. Det är mörkt, regnigt, vindrutan kan vara skitig. Är man lite ouppmärksam och kör på en kantsten så kan det bli punktering, så är det bara, säger Patrik Lamberg.

Kantstenen sitter på båda sidor av den refug som kommunen byggt när man kommer från Universitetsleden och ska ut på väg 97 mot Boden.

– Det är en påfartsramp för smitfilen som gör att man kommer direkt ut mot järnvägskorsningen. Vi tog den i bruk i midsomras. Den här refugen ser ut precis som alla andra, säger Patrik Lamberg.

De flesta som drabbas är på väg rakt genom rondellen och touchar i refugen med höger framdäck och bakdäck.

NSD berättade på måndagskvällen om ett flertal bilar som i stort sett samtidigt drabbades av punktering eller däckskador i Rostbollsrondellen. En av de som drabbades har kontaktat NSD, men vill vara anonym.

– Jag kände att det tog lite i bilen när jag körde genom i rondellen. När jag kollade såg jag att det var skärskador i höger framdäck och att fälgen var skadad. Jag fick byta däck, fälg och göra hjulinställning. Och när jag körde där så stod det tre bilar på rad efter rondellen och gjorde däckbyte, säger kvinnan.

Tekniska förvaltningens jour ryckte ut på måndagskvällen, men hittade inget speciellt.

– Det vi tagit beslut om är att sätta ut orange "trafiksergeanter" på refugen så att man uppmärksammar kanten lättare, säger Patrik Lamberg.

Något tal om ersättning från Luleå kommun blir det inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om