âDet gĂ„r Ă„t skogenâ Ă€r ett sĂ€tt att sammanfatta höstens spĂ€nnande naturbok frĂ„n norr. Skog och Ă„ter skog, naturskog naturligtvis, vad annat kan man vĂ€nta sig. Aronson Ă€r nĂ€mligen en av de numera âgamla naturkĂ€mparnaâ som redan 1990 kom ut med en bok frĂ„n samma region men med ett annat angreppssĂ€tt. Den gĂ„ngen gĂ€llde det att spĂ„ra djur i snö.
Ădemarksperspektivet som tecknas bestĂ„r i att allt blivit sĂ„ mycket sĂ€mre över tiden. Det Ă€r frĂ€mst fyra förĂ€ndringar som utpekas, att man hugger ned gammelskogarna, att vĂ€gbyggen och liknande exploatering drabbar de orörda markerna, att vindkraftverk och gruvor gör samma sak. FrĂ€mst i det sammanhanget tĂ€nker Aronson pĂ„ gammelskogarna, de som skildras sĂ„ kĂ€rleksfullt utifrĂ„n sin höga Ă„lder, sin egenskap av historisk reliktföreteelse men ocksĂ„ som nödvĂ€ndiga för att ge nutidsmĂ€nniskan en lisa för sjĂ€len vid ett besök. Och allt detta gĂ„r bildlikt talat Ă„t skogen inför nutidsmĂ€nniskans exploateringshunger.
Vad Àr det dÄ som Aronson lÀgger i andra vÄgskÄlen visavi exploatering? Namnförslagen Àr flera: urskog, urskogsartade skogar eller naturskogar? Det betyder att all mÀnsklig nÀrvaro inte vÀgras. Att ha fiskat och jagat och tagit ved eller ett och annat trÀd för husbehov förÀndrar inte skogen nÀmnvÀrt. Den stora och viktiga skiljelinjen gÄr inte dÀr. Den Àr mycket tydligare och avser den gamla tidens ödemarkskultur och den nya tidens kortsiktiga och ekonomiskt vinsttÀnkande kultur. SÄ ungefÀr visualiserar Aronson sitt budskap.
âĂdemarksskogarâ Ă€gnas just Ă„t denna ödemarkskultur, om vi vill sĂ€ga det sĂ„. Samerna har naturligtvis fĂ€rdats i detta landskap, enstaka nybyggare likasĂ„. Prov pĂ„ de sistnĂ€mnda finns i kapitlet âVilka bodde i ĂggavĂĄrre?â. HĂ€r i utkanten av SjavnjaomrĂ„det bodde en familj med fem barn under senare hĂ€lften av 1800-talet. Inget av barnen ville ta vid pĂ„ nybygget och idag Ă€r en hög hustimmer allt som Ă„terfinns pĂ„ platsen.
Samma blev ödet för nomadskolan i GĂ„rsĂ„sj. PĂ„ ett gammalt svartvit foto ser man en timmerbyggnad, idag Ă€r platsen igenvuxen. SĂ„ lĂ„ngt kan vi exemplifiera vad gĂ€ller âkulturenâ, de bofastas ödemarkskultur. Detta var sĂ„ mycket mera de nomadiserandes land, samernas land.
Aronson uppfattar sitt Laponia som en del av nÄgot mycket större. Först gÀller det en del av vÀrldsarvet Laponia med legendariska namn som Sarek, Padjelanta och Stora Sjöfallet.
Vidare kan det uppfattas som en vĂ€stlig utlöpare av taigan, den som strĂ€cker sig runt norra polen och frĂ€mst dĂ„ i Ryssland. Laponia fĂ„r dĂ€rmed ett vĂ€rldssammanhang dĂ€r de orörda markerna vid Stora Lule Ă€lv egentligen blir rĂ€tt sĂ„ âsmĂ„ttigaâ globalt sett.
Aronson serverar upplevelser och strĂ„lande foton av sĂ„vĂ€l ödemark som enstaka trĂ€djĂ€ttar. âVar finns dĂ„ de djupa skogarna, de milsvida skogarna? Skogar som Ă€r fria frĂ„n vĂ€gar, hyggen, kraftledningar, vindkraftverk och gruvorâ, funderar Aronson vidare. RĂ€tt svar ska vara fyra platser, varav alla ligger i Norrbotten.
I de djupa skogarna strövar Aronson med sin kamera och producerar bilder med mersmak. SÄ lÄngt Àr inget annat att sÀga Àn att det Àr berömvÀrt.
En kommentar Ă€r att hans text ger intryck av att han Ă€r pionjĂ€r bĂ„de som besökare och skildrare av tassemarkerna. I sammanhanget presenteras Mats Karström och hans inventeringsmetod âSteget föreâ liksom omnĂ€mns Lennart Arvidsson och hans âMuddusâ.
Men var har vi resten? Exempelvis Svante Lundgren med sina svartvita bilder i djuptryck. Eller Edvin Nilsson som blev nĂ„got av ett begrepp frĂ€mst vad gĂ€ller Sarek? Den hĂ€r frĂ„gan om âpionjĂ€râ kĂ€nns extra berĂ€ttigad eftersom Aronsons bok helt saknar litteraturförteckning.