Bollen är i rullning. De kreativa näringarna ska synliggöras, få ett eget hus och en strategisk plan håller på att slås fast.
– Vi vill ge tydliga signaler om att vi vill göra den här resan men det går inte att på konstlad väg skapa kreativa näringar, det är upp till alla verksamma att sträva efter att Luleå är en stad som kan attrahera företag inom kultur, konst och design, säger Nordström.
Nästa steg är att få till yrkeshögskoleutbildningar på plats samt verka för att LTU får mer utbildningsplatser.
– Vi måste ha ett nära samarbete med Tobias (Andersson, reds.anm) och andra, så att vi gör rätt saker och skapar attraktiva miljöer för spelföretagarna. Det här är en ny bransch vi tror väldigt mycket på. Den skulle kunna attrahera både talang och kapital till Luleå, säger han.
Får spelbranschen fäste i norr kan det ge ringar på vattnet till andra branscher.
– Den är en stor köpare av reklam och marknadsföring. Företag här uppe skulle kunna vara med och marknadsföra spel internationellt, det finns ett starkt samband till kommunikationsbranschen, säger han.
I tisdags gick Niklas Nordström och Johan Sterte, rektor vid LTU, ut i en gemensam debattartikel i DN Debatt. De anser att Sverige behöver en nationell strategi.
– Vi tror Sverige skulle tjäna på att formulera sig tillsammans när det gäller en sådan här framtidsbransch.