Norrbotniabanan dröjer?

Av allt att döma kommer det inte bli någon norrbotniabana inom en överskådlig framtid.
Norrbotniabanan nämns inte med ett ord i den slutliga plan för järnvägs- och vägsatsningar som Trafikverket kommer att presentera under fredagen.
– Jag har hört talas om det och jag måste säga att regeringen är pinsam, säger riksdagsledamoten och före detta språkröret för Miljöpartiet Peter Eriksson.

LULEÅ2013-06-14 11:42

Det här är ett tungt bakslag för planerna på den nya kustjärnvägen. Peter Eriksson är riktigt irriterad när NSD når honom på telefon.

– Det verkar som att regeringen inte prioriterar jobb och utveckling i Sverige, säger han.

Han säger vidare att EU tidigare sagt att man är beredd att vara med och delfinansiera satsningen på norrbotniabanan men tydligen har inte regeringen förmågan att tänka längre än näsan räcker.

– Det kan ju handla om miljarder som EU är beredd att satsa, nää, det här är pinsamt, säger Peter Eriksson.

Eriksson säger också att Sverige måste ha en regering som är vaken och vill satsa.

– Hur ska vi annars klara framtiden när man sätter infrastrukturen och framtiden på spel.

Peter Eriksson vilar inte heller på hanen vad gäller vad norrbotniabana skulle betyda för miljön.

– Regeringen pratar mycket om miljön men man begriper inte miljöfrågan, säger han.

Elisabeth Sinclair som är projektledare vid norrbotniabanegruppen är också mycket besviken.

– Vi är oerhört frustrerade. Vi känner oss styvmoderligt behandlade. Nu är det dags att regeringen tar ett omtag i den här frågan, säger hon till Västerbottensnytt.

Enligt Västerbottensnytt fanns förhoppningar om att Trafikverkets nya plan som sträcker sig fram till år 2025 skulle innehålla någon form av signal om att norrbotniabanebygget skulle komma att påbörjas under den perioden. Men enligt Västerbottensnytts källor finns järnvägen över huvud taget inte omnämnd i planen.

Uppgifterna bekräftas av Elisabeth Sinclair.

– Regeringen har varit väldigt tyst och jag känner allt mer av den frustration som finns inom näringslivet och bland allmänheten i regionen, säger hon.

Planen kommer att lämnas till regeringen som sedan ska ta ställning till innehållet. Det som regeringen sagt hittills pekar inte i riktning mot att den har ett intresse av att satsa på norrbotniabanan.

EU-kommissionen däremot har tagit med banan i det så kallade TEN-T-nätet, alltså de transportvägar inom Europa som man vill prioritera från kommissionens sida. EU har också förklarat sig berett, precis som Peter Eriksson säger, att gå in med stödåtgärder på upp till 40 procent - eller drygt tio miljarder kronor - för att få igång satsningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om