Norrbottens unika influencer ett steg närmare drömmen

Snickaren från Råneå bygger en ny karriär. Och den skruvade historien har hittills gått spikrakt uppåt.
Bildligt talat.

Rånebon Pontus Johansson har fått en flygande start som ägare av instagramkontot Sweden. Antalet följare ökar stadigt och han har börjat skapa samarbeten vilket gör att han hoppas kunna leva som influencer redan i början av 2022.

Rånebon Pontus Johansson har fått en flygande start som ägare av instagramkontot Sweden. Antalet följare ökar stadigt och han har börjat skapa samarbeten vilket gör att han hoppas kunna leva som influencer redan i början av 2022.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2021-04-29 19:02

När vi når Pontus Johansson är han mitt i ett byggjobb men om allt går som han vill kan han göra ett karriärskifte ganska snart. Från snickare till, ja, vadå?

– Ja, det vette tusan? Destinations-influencer, kanske, säger Pontus Johansson och skrattar.

En sådan märklig titel kräver sin förklaring. I september lyckades Rånebon komma över ett Instagramkonto som heter Sweden. Kontot hade många följare och Pontus Johansson, som har foto och sociala medier som ett stort intresse, såg en möjlighet att göra affärer av kontot och på så sätt kunna leva på intäkterna. På samma sätt som det finns influencers inom träningsvärlden eller sminkvärlden hoppas Pontus Johansson att han ska kunna bli en inom destinationsbranschen.

I december uppmärksammade vi Pontus Johanssons historia kring kontot och hans oväntade framtidsplaner. Kontot hade då 323 000 följare, i dag har det vuxit till hela 377 000. Och ju fler följare, desto mer lukrativa samarbeten går det att skapa. Bland annat har han knutit upp ett samarbete med ett bilmärke och han har sålt en del annonsplatser.

Men just nu lägger snickaren grunden för att bygga upp kontot och nya karriären.

– Det har genererat en del men framför allt har fokus varit på att växa så mycket som möjligt, och även visa upp vår del av landet lite mer än tidigare. Det har rullat på bra. Däremot har jag för lite tid, jag har ju mitt företag och jobbar på dagarna men hoppas kunna växla över relativt snart så jag kan få sätta fokus på det här i stället, säger Pontus Johansson.

För att hitta fler följare lägger han ner tid på att hitta relevanta "taggar" så att han når ut brett och rätt. En tagg gör att andra som är intresserade av exempelvis ett ämne, en plats eller något annat kan se det i sitt flöde och på så sätt börja följa kontot.

Inom kort hoppas Pontus Johansson kunna presentera spännande saker tillsammans med Li Skarin som finns med i projektet som idéspruta och mentor. Pontus Johansson vill i dag inte avslöja vad det handlar om men det kommer betyda mycket om det går enligt planen. Då tas ännu ett steg mot hans dröm, att jobba med detta på heltid. 

Kanske är det inte så långt borta.

– Man måste sikta högt. Jag säger i början av 2022. Då kan jag jobba heltid med saker som relaterar till Swedenkontot, säger Pontus Johansson.        

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!