Norrtåg halverar turer mellan Luleå och Umeå

Det försenade spårbytet Boden-Bastuträsk drabbar tågresenärerna.Norrtåg halverar antalet dagliga turer Luleå-Umeå – från fyra till två.

DRABBAS. Det försenade spårbytet slår hårt mot Norrtåg.

DRABBAS. Det försenade spårbytet slår hårt mot Norrtåg.

Foto: Kurt Engström

Luleå2015-06-11 08:18

Försämringen sker från och med lördag den 13 juni.

Bakgrunden är problemen med spårbytet längs den 17 mil långa sträckan Boden-Bastuträsk, där Trafikverket har sänkt hastigheten från 160 till 90 km/h.

Norrtåg har sedan tidigare minskat då trafiken mellan Umeå-Luleå från sex till fyra turer per dag.

I samband med det gav Trafikverket ett löfte om att forcera spårbytet på stambanan och att genomföra merparten av spårbytet under 2015.

Men nu konstaterar Norrtåg i ett pressmeddelande att inga spårbyten alls genomförs 2015 – trots att regeringen ska förstärka Trafikverkets underhållsbudget med 620 miljoner kronor i juni.

Tidsplanen är fortsatt osäker kring när sträckan kan återfå normala restider.

Dessutom har Trafikverket konstaterat så pass fel på sträckan att hastigheten under en begränsad tidsperiod sänks ytterligare till 70 km/h längs sträckan Boden-Bastuträsk.

– Detta är inte så bra som vi vill att det ska se ut men vi tillgodoser det resbehov som finns med rimliga restider i bekväma fordon, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg.

Norrtåg har som bekant haft stora problem med sin verksamhet ända sedan trafiken startade mellan Umeå och Örnsköldsvik i augusti 2010. Huvudmännen är landstingen i de fyra nordligaste länen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om