Norrtåg köper sex reservtåg

Efter vinterproblemen med de nylevererade Corradia-tågen från Alstom gick Norrtåg på lördagen ut med en snabbupphandling av sex trafikklara motorvagnståg. Upphandlingen annonseras i Europeiska unionens officiella tidning.

2010 hade de skånska Pågatågen det svettigt med snön och blev vintervana. Det är en tågtyp som uppfyller Norrtågs krav när bolaget nu ska köpa sex reservtåg.

2010 hade de skånska Pågatågen det svettigt med snön och blev vintervana. Det är en tågtyp som uppfyller Norrtågs krav när bolaget nu ska köpa sex reservtåg.

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

LULEÅ2013-01-26 19:53

Motorvagnstågen anges bli reservfordon. De ska vara godkända för trafik i Sverige, vara utrustade med det svenska tågsäkerhetssystemet ATC-2, ha minst 60 sittplatser och minsta tillåtna hastighet 130 km/h. Fordonen ska kunna levereras inom fyra veckor från tilldelning av kontrakt.

Norrtåg anger kostnadsramen till allt från 1 euro till 600 000 euro, alltså från 8 kronor till 5,2 miljoner kronor för de sex motorvagnsgtågen.

Dieseldrivna
Kravet att motorvagnstågen ska vara körklara med svenskt ATC-2 inom fyra veckor innebär att motorvagnsägare i andra europeiska länder har svårt att vara med. I Sverige finns det övertaliga motorvagnståg hos Värmlandstrafik AB och som uppfyller kraven. Det är dieseldrivna motorvagnar av den typ som används på Inlandsbanan. Dessa är byggda på 1970-talet och har således den ansenliga åldern av närmare 40 år.

Hyrs av Transitio
Norrtåg har anlitat Sven Malmberg för upphandlingen av motorvagnarna. Malmberg var en av grundarna av Svenska Tågkompaniet, som tog över Norrlandstrafiken från SJ efter sekelskiftets avreglering. Han är nu konsult i transportbranschen när det gäller järnväg och lastbil. Han driver företaget Godarådärdyra AB med säte i Hybo i Gävleborgs län.

De sex motorvagnstågen är de första som Norrtåg kommer att äga. De problemfyllda Alstom-tågen hyrs av landstingens gemensamma tågägarbolag Transitio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om