Det var vid de nationella proven i matematik för årskurs ett och två i gymnasiet för två veckor sedan som det misstänkta fusket upptäcktes.
En provvakt upptäckte att det kom svar till provuppgifter som textmeddelanden i några av de mobiler som lämnats in. Eleverna får nämligen inte ha med sig sina mobiler vid provtillfället, utan lämnar ifrån sig dem.
Jonas Jönsson, rektor vid Hackspettens gymnasieskola, säger att det är sju elever vars mobiltelefoner mottagit svar. Men poängterar att det handlar om misstanke om fusk. Det finns inte bevis för att svaren kom fram till eleverna under provtillfället.
– Det kan ju vara så att eleverna inte aktivt deltagit i fuskförsöket. De har inte erkänt något fusk och det är fullt möjligt att de inte visste om något. Den vuxna som varit i rummet vid provtillfället har inte sett någon användning av mobiler eller liknande under provet, säger Jönsson.
Ännu har skolan inte kontaktat vårdnadshavare.
– Men det ska vi göra för elever som inte är myndiga. De som är över 18 år avgör själva om de tillåter att vi pratar med vårdnadshavare. Lärarna som rättar proven har också i uppgift att se om det finns tecken på fusk. Ett sådant tecken kan exempelvis vara att flera elever gjort samma fel, säger Jönsson.
Det skolan är på det klara med är att tre elever har ertappats med att producera svaren som skickats. De har erkänt och har fått en skriftlig varning. Ida Nordlund, rektor vid Kungsfågelns gymnasieskola, säger att eleverna är ångerfulla, men att tilltaget var planerat.
– Det är vårt uppdrag att förbereda eleverna för vidare studier och arbete. I till exempel högskolan är fusk är en allvarlig sak. Inte minst för alla andra elever måste vi agera och visa på allvaret, säger hon och påpekar att den tekniska utvecklingen med exempelvis klockor som kan ta emot text gör det nästan omöjligt att upptäcka fusk.
Nordlund säger också att gymnasieskolan behöver bättre skrivsalar för att kunna förbättra kontrollen vid prov.
Efter det inträffade har gymnasieskolan bestämt att samordna formerna för hur rektorerna ska handskas med fusk så att det blir på ett likvärdigt sätt.
– Vi måste vara mer proaktiva, göra en policy och förtydliga ordningsreglerna. Hela gymnasieskolan ska ha en tydlig rutin för vad som händer vid fusk, säger Eva Lindbäck, gymnasiechef.
ordlund säger också att gymnasieskolan behöver bättre skrivsalar för att kunna förbättra kontrollen vid prov.