– Den nya sajten är bättre anpassad till mindre skärmar och ger en mycket trevligare läsupplevelse. Det har läsarna upptäckt. Vi har därför valt att styra över en del av trafiken dit. I kombination med att mobilsurfandet ökar har det gett den här enorma effekten, säger Lenitha Andersson-Junkka, NSD:s redaktionschef.
Förra veckan hade NSD:s mobilsajt drygt 127 000 unika besökare och drygt 637 000 sidvisningar – ett mäktigt rekord. Att jämföra med vecka 49 då mobilsajten hade cirka 22 500 unika besökare.
NSD:s mobilsajt var därmed större än Norrbottens-Kurirens desktopsajt, som förra veckan hade 112 124 unika besökare.
Lägg till att statistiken hittills den här veckan (måndag till onsdag) pekar mot att förra veckans rekord kommer flyga all världens väg.
– En tredje anledning till ökningen är att vi aktivt jobbat med att hitta nya läsare via sociala medier. Det gynnar mobilsajten, säger Lenitha Andersson-Junkka.
I en jämförelse med samtliga tidningar i NTM-koncernen under dygnet från lunchtid på onsdag till lunchtid på torsdag innehar NSD placeringarna 1, 2, 5, 6, 7 och 9 när det gäller mest klickade artiklar på sociala medier.
I koncernen ingår tio dagstidningar, bland andra Norrköpings tidningar, Östgöta correspondenten och Upsala nya tidning.
Mobilsajten och desktopsajten har olika internetadresser. Men även trafiken till NSD:s desktopsajt ökar.
– Det betyder att vi har hittat många nya läsare och det är mycket glädjande, säger Lenitha Andersson-Junkka.