Ny hoj - nya hästar
En ny Softail nighttrain från 2008, står i särplockad på verkmästare Göran Ströms arbetsbänk.- Vi har inte till hundra bestämt exakt hur vi ska gå till väga ännu. Men målsättningen är att göra den effektstarkare och lättare att köra, säger han om den just påbörjade modifieringen.
Denna Softail nighttrain från 2008 är grunden i modifieringsprojektet.
Foto: Extern
Det är en originalcykel av årsmodell 2008 som utgör grundstommen i projektet och det är absolut inte fråga om att få till någon värstinghoj. Nej, tanken är en motorstarkare hoj som är lite roligare att köra.
- Den ska matcha en vanlig hojintresserad kund och inte kosta oöverstigliga pengar, säger Göran Ström.
Ut med motorn
NSD kommer att följa modifieringen i tre artiklar och vid första verstadsbesöket är Göran Ström i färd med att plocka ur motorn.
- Jag gjorde många sådana här jobb på Motospeed (Göran Ströms tidigare arbetsplats i Västerås, reds anm.) och tanken är att få igång en liknande verksamhet här i Luleå att hålla på med i vintermörkret, säger han och fortsätter:
- Det blir customisering och omlackering. Vi ska modifiera motorn, exakt hur har vi ännu inte bestämt. Men preliminärt ska vi öka slagvolymen, modofiera topplocken för bättre flöde, höja kompressionen och byta kamaxel. De 1584 kubikcentimetrarna ska ökas, med hur mycket vet vi inte ännu. De 56 hästkrafterna på bakhjulet ska bli fler och sedan ska ju det vanliga luft och buller på, med andra avgasrör och filterkit.
Motorsvaga orginalhojar
Målsättningen är att få till en motorcykel som upplevs lättare att köra genom att den blir motorstarkare.
- En originalhoj är oftast motorsvag i förhållande till vikten, säger Göran Ström.
Vad är vitsen med att tillverka
motorcyklar på det viset?
- Tillverkarna har väl insett att det inte är på att sälja motorcyklar man blir rik utan på efterbitarna som ju alla vill ha. Det ligger ju även i linje med bullerkrav och miljölagar att få ned bullernivån och hålla emissionen nere. Ute i övriga Europa är kraven mycket högre än i Sverige där vi ändå har ganska liberala regler.
Varför valde ni just den här
motorcykeln till projektet?
- Eget tycke och smak. Det är roligt att bygga på just Softail. Och den har ju inga utvändiga stötdämpare, vilket ger ett renare stuk.
Lackeringen kommer att överlåtas till en lokal förmåga som är duktig på sin sak.
- Jag vill gärna ge denne fria händer vad gäller motiv och färger. Det är min erfarenhet sedan tidigare projekt att det blir bästa resultatet så, säger Göran Ström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!