Tillsammans med sin bror driver han i dag företaget Lindströms transport i Luleå.
– Vi är tredje generationen som tagit över, säger 31-åringen.
Själv har han jobbat inom branschen i stort sett sedan han fick körkort.
– Det kan man säga. Jag har jobbat aktivt i 10–12 år.
Lika villkor
Han säger sig vara stolt för förtroendet han fått – att vara med lotsa Sveriges åkeriföretag in i framtiden.
I södra delarna av Sverige finns problem med utländska företag inom branschen.
– Vi är inte lika hårt drabbade, säger han.
Han utesluter dock inte att de i framtiden kommer att söka sig norrut i ännu högre grad.
– Om de kommer så måste det vara på lika villkor. Vi måste hotta sätt att skapa rättvisa villkor för alla. Jag ser fram emot att få vara med och driva på vårt viktiga arbete med Fair Transport som går ut på att den som köper en transport lättare ska kunna identifiera vad som är en sund transport med fokus på trafiksäkerhet, socialt ansvarstagande och miljötänk.
Ålderstigen bransch
Liksom inom offentliga sektorn väntar stora pensionsavgångar i hans bransch.
– Vi är en otroligt ålderstigen bransch. För att unga ska vilja ta steget i i åkeribranschen måste vi bli attraktivare och erbjuda ett roligt och intressant yrke.
Att utbilda företagarna är en annan viktig fråga för Andreas Lindström.
– Många har som intresse att vara åkare, man måste se möjligheterna i att göra affärer, säger han och konstaterar att det är en utmaning att skapa en attraktivare bransch.