Det var inte många som känt sig kallade – kanske var VM-fotbollen mer lockande.
– Det här är ett av de spännande projekt vi jobbar med, sade AnneLie Granljung, planchef på stadsbyggnadskontoret.
Huvudsyftet med planarbetet är att pröva förutsättningarna för att bygga bostäder och lokaler för restaurang, handel, service och liknande på utfyllt vattenområde, som i dag utgör en stor del Ettans båthamn. Planen ska även möjliggöra anläggandet av en gång- och cykelväg längs Småbåtsgatan och ett allmänt promenadstråk på föreslaget kajområde samt en ny placering och en utökning av Ettans båthamn.
Det handlar om cirka 300 bostäder som byggs i tre kvarter, i hästskoform med utsikt mot vattnet. Enligt planerna kan det bli fråga om sex våningar.
Den nya småbåtshamnen får cirka 650 båtplatser.
Buller kan vara ett problem, därför krävs det bra material för att gränsvärdena inomhus inte ska överskridas.
Kajhöjden beräknas bli densamma som för Tutti Frutti-husen.
Ingen ny infart
Planeras det för ytterligare infart till området, var en fråga som ställdes på mötet.
– Nej, det blir inte någon mer infart, svarade AnneLie Granljung.
Cyklisternas väl och ve dryftades av tekniska nämndens ordförande Lenita Ericson (S).
Hon konstaterade att det alltför ofta är lättare att ta sig fram med bil än med cykel. Och att cykelutrymmen ofta är svåra att nå.
I oktober/november väntar granskning av förslaget. I mars 2015 är det tänkt att den ska antas av kommunfullmäktige.
Enligt MAF Arkitektkontor kan projektet, om det inte stöter på hinder, starta vintern 2015–2016. Cirka ett och ett halvt år senare kan de första börja flytta in i "Luleås Venedig"