I januari 2013 kom NSD med chockbeskedet: 10 000 skoterförare i Norrbotten missade att ansöka om nytt förarbevis och skulle tvingas genomgå ny utbildning för att undvika att åka dit för olovlig körning.
Avslöjandet väckte starka reaktioner – och hamnade på högsta regeringsnivå (se separat artikel).
"Inte tillräckligt tydligt"
Efter fjolårets misslyckande med att övertyga skoterförarna gick ny information ut från Transportstyrelsen i våras.
– Förra året hade vi inte tillräckligt tydligt kommunicerat ut att man tappade sin rättighet att köra skoter. Därför trodde vi att informationens gick fram bättre nu, säger Peter Andersson, sakkunnig på Transportstyrelsen.
Men detta tycks inte hjälpa.
NSD har fått ta del av exklusiv förhandsinformation från Transportstyrelsen, som redovisar alarmerande siffror.
Knappt en månad innan giltighetstiden går ut saknas totalt 24 000 ansökningar gällande terrängskoter – och återigen är det många norrbottningar som struntar i att skicka in handlingarna.
– Det handlar om 4 870 innehavare i Norrbotten som ännu inte har bytt sitt förarbevis för terrängskoter, säger Peter Andersson.
Unga skoterförare
Många av de uppemot 5 000 skoterförarna är i hög ålder men majoriteten finns bland yngre skoteråkare.
– 2 398 av dem är födda 1983 och senare. Antingen har man inte har uppmärksammat att detta måste göras, eller så är man inte intresserad.
Är det en attitydsfråga bland unga skoterförare, ett trots mot krånglig byråkrati?
– Nja, det vill jag inte uttala mig om. Men eftersom kostnaden för att förnya förarbeviset är så liten – 150 kronor – har jag svårt att dra den slutsatsen.
Kostsamt för skattebetalarna
I dagarna skickar Transportstyrelsen ut en sista påminnelse, vilket innebär ytterligare kostnader för skattebetalarna.
– Bara utskicken kostar oss uppemot 415 000 kronor i portoavgifter. Sen tillkommer extra adminstrativt arbete, även om vi räknade med att behöva göra en till åtgärd i höst, säger Peter Andersson.
Katarina Fröberg, direktör för körkortsavdelningen på Transportstyrelsen, beklagar att så många inte skickar in handlingarna, trots förlängd ansökningstid.
– Man kan ana att många av dem som inte bytt ut inte heller är intresserade av att göra det, men naturligtvis är det bekymmersamt att så många inte skickat in sin ansökan, säger Katarina Fröberg.
Fotnot: De med körkort eller traktorkort utfärdat före 1 januari 2000 berörs inte av regeländringen och behöver ej skaffa nytt förarbevis.