Lena Wennberg Trolleberg är högstadielärare i engelska och franska på Stadsöskolan i Luleå. Hon lyssnade på Gustav Fridolin på onsdagen och tyckte att regeringen kom med bra satsningar.
– Det viktigaste är att man höjer lärarnas status. Allt hänger ihop. Det är ju ingen idé att man ökar platserna på lärarutbildningen om sökanden uteblir. Läraryrket är ett viktigt jobb, säger Wennberg Trolleberg.
Det hon talar om är regeringens satsning, lärarlönelyftet, som kan ge 60 000 lärare högre lön med i genomsnitt 3 000 kronor i månaden. Man vill också förstärka fortbildning för lärare och rektorer och har avsatt extra resurser till skolor med tuffast förutsättningarna för att attrahera de bästa lärarna att jobba där.
Wennberg Trolleberg tycker, förutom högre lön, att det för att öka attraktionskraften i läraryrket också handlar om att lärare ska ha en rimlig arbetsbörda. En sak som tar mycket tid är exempelvis jobbet kring åtgärdsplaner.
– Det är en tung och stor administrativ börda för oss lärare som det vore bra om vi kunde få stöd med, säger Lena Wennberg Trolleberg.
En annan av regeringens satsningar som Wennberg Trolleberg tror är bra är lågstadielöftet. Regeringen konstaterar att skolan ofta identifierar elever i behov av särskilt stöd tidigt, men att åtgärderna kommer i högstadiet, där det finns krav för att en elev måste ha godkända betyg för att få gå vidare till gymnasiet.
– Jag är ju lärare i högstadiet och ingen expert på lågstadiet, men visst är det bra att eleverna får hjälp i tid så att de inte hamnar så långt efter.
En annan del i satsningar på de mindre barnen är att man vill återinföra riktmärke för gruppstorleken i förskolan. Gustav Fridolin sade att storleken på grupperna i förskolan blivit större efter att riktmärket på 15 barn tagits och att bort forskning visat att stora grupper generellt ger sämre pedagogiskt innehåll.
Wennberg Trolleberg reagerade kraftigt på en graf som visar att andelen elever med lågutbildade föräldrar som klarar grundskolan med gymnasiebehörighet sjunker. 2006 var det 70 procent som klarade det, 2014 var siffran 56 procent.
– Det är ju fruktansvärt. Skolan måste kompensera för skillnader och ge alla barn samma chans. Vi tror att vi har en jämlik skola, men det har vi inte, säger hon.
Hon tror att regeringens satsningar kommer att göra skillnad.
– Ja, det hoppas och tror jag.