"Ökad segregering påverkar skolan"

Luleå kommun har hög ambitionsnivå och kämpar med att öka likvärdigheten. Det säger Ann Isaksson Pelli, verksamhetsutvecklare.

ansvarig Rektor. Sven-Erik Molin, rektor för Residensskolan, tror                att man måste titta på hela skoltiden för eleverna för att hitta sätt att klara av skolans kompensatoriska uppdrag.

ansvarig Rektor. Sven-Erik Molin, rektor för Residensskolan, tror att man måste titta på hela skoltiden för eleverna för att hitta sätt att klara av skolans kompensatoriska uppdrag.

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2016-08-24 06:00

Ann Isaksson Pelli är verksamhetsutvecklare vi Luleå kommun. Hon säger att bristen på likvärdighet ökar och att skillnaden mellan skolor ökar vad gäller resultat.

– Vi ser en ökad segregering i samhället som påverkar skolan, vilket bland annat påverkats av det fria skolvalet och de generella samhällsförändringarna.

En del i kommunens arbete med att öka likvärdigheten handlar bland annat om att satsa mer resurser i områden där resultaten är låga och de socioekonomiska faktorerna påverkar mest, enligt Isaksson Pelli.

– Skolan har ett viktigt kompensatoriskt uppdrag som vi ständigt arbetar med. Det är också viktigt att inte ställa lägre förväntningar på dessa skolor.

Är det inte orättvist att elever med föräldrar med högst gymnasieutbildning får lägre betyg än de med högutbildade föräldrar?

– Vi arbetar ständigt med hur vi ska vi kompensera detta. Vi har blivit tydligare med att lektioner ska ledas av lärare, och tydligare med målen och med att följa upp vad som sker i klassrummet. Ofta finns stöd med läxläsning, före och efter skolan. Men det bygger på ett samspel mellan skola, elev och föräldrar. Föräldrar är en viktig part, utan dem klarar skolan inte uppgiften, säger Isaksson Pelli.

Hon anser att det är viktigt att lyfta fram och utveckla det som händer i klassrummet.

– Luleå kommun har en hög ambitionsnivå. Vi måste prata mer om kvalitet i undervisningen. Vad gör de skickliga lärarna för att uppnå bra resultat?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om