– Det här innebär en mycket bättre trafik till de andra öarna också, exempelvis Kluntarna, Brändöskär och Junkön. Luleåborna får ett sammanhängande trafiksystem, säger Göran Widén, delägare i Brändögruppen.
Båten som ska trafikera sträckan heter Hilda af Hindersön och tar 36 passagerare.
– Följer man den ordinarie turen så ligger Hindersön sist. Det innebär att det tar 3,5 timme att ta sig dit vilket gör att många drar sig för att göra resan. Nu kommer det i stället att ta en timme och 15 minuter, säger Widén.
Turen till Klubbviken med Stella Marina eller Symfoni tar 45 minuter, och Hilda tar 30 minuter på sig mellan Klubbviken och Hindersön.
Redan förra sommaren körde Brändögruppen sträckan med Hilda af Hindersön som en testverksamhet.
– Vi tror att det finns förutsättningar, bara det sätter sig. Det är lite som att flyga till Hawaii. Man flyger inte direkt utan man måste byta flyg.
Framför allt lär turen öka besöken på Hindersön, därJopikgården numera drivs av Brändö skärgårdsturism.
Anslaget till skärgårdstrafiken ökar med 250 000 kronor, något som även ska täcka ökade kostnader enligt prisindex. Beslutet tas på kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag.